Kerkrade tevreden met nieuwe dienstregeling bus

Foto: Arriva

De afgelopen maanden heeft de Kerkraadse wethouder Jo Bok (Verkeer) achter de schermen stevig overleg gevoerd met de provincie en vervoerder Arriva. Met als doel om de knelpunten in de nieuwe dienstregeling van de bussen op te lossen.

Uit die conceptdienstregeling van Arriva bleek dat vanaf december enkele wijken minder goed bereikbaar zouden zijn. Ook werden avond- en weekendritten aanzienlijk teruggebracht. Dit was voor het college van Kerkrade onacceptabel en dus ging portefeuillehouder Jo Bok hiermee aan de slag. En met resultaat!

Tevreden

“Ik ben zeer tevreden over de uitkomsten van de gesprekken. Zo is het onder meer gelukt om de haltes Lückerheidekliniek, Eygelshovergracht en Kerkraderstraat van lijn 29 te behouden. Een andere belangrijke uitkomst is het behoud van lijn 27 als uursdienst. Hiermee is de bereikbaarheid van het Carboonplein, het medisch centrum en de nog te realiseren multifunctionele accommodatie ‘t Westhoes gegarandeerd”, aldus wethouder Bok. Bovendien wordt gewerkt aan een lus voor lijn 27. Hierdoor heeft de wijk Gracht ook een rechtstreekse verbinding met de bovengenoemde voorzieningen, de vmbo-school en met het centrum van Kerkrade. “We begrijpen dat er nog enkele praktische zaken moeten worden opgelost, maar gaan er vanuit dat Gracht goed bereikbaar wordt door een aansluiting op lijn 27.”

Veranderingen

Naast de bovengenoemde aanpassingen in de lijnen 27 en 29 is Kerkrade ook blij met het behoud van de halte Charlemagne-college / Rolduc en de nieuwe verbinding van de wijk Gracht met het knooppunt Parkstad Limburg Stadion van waaruit diverse andere bestemmingen bereikbaar zijn.

“Minder gelukkig ben ik met het wegvallen van de directe busverbinding tussen Eygelshoven en Rimburg (Landgraaf) en het feit dat lijn 44 (Heerlen en Aken) niet meer door de wijk Gracht en Kerkrade-West rijdt. Maar dit is het maximaal haalbare. Overigens heeft de gedeputeerde tijdens de persconferentie benadrukt dat in de toekomst waarschijnlijk nog tal van zaken zullen worden aangepast aan de behoeftes van de reizigers. Een woord van dank aan vele burgers, politieke partijen, organisaties, wijkplatforms en andere belanghebbenden is ook op zijn plaats. Zij hebben een enorme inspanning geleverd om de nieuwe dienstregeling van het busvervoer zo optimaal mogelijk te krijgen. Zonder hun inzet hadden we dit resultaat niet kunnen bereiken”, zo besluit Jo Bok.