Verslavingspreventie Nederland maakt zich zorgen om 'blurring'

17 mrt 2016, 17:01 Nieuws
beer
PublicDomain
Verslavingspreventie Nederland (VPN) – waarbij ook Mondriaan is aangesloten - maakt zich zorgen over de trend om in winkels alcohol te schenken.
Aanleiding vormt de pilot die de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is gestart met dit zogenoemde ‘blurring’. De VNG ziet vervaging van de scheidslijn tussen horeca en detailhandel als middel om winkelend publiek terug te lokken naar de binnensteden. Dit ondanks protest van staatssecretaris Van Rijn.
Een slijterij die een wijn- en spijsproeverij organiseert of een bruidszaak waar prosecco wordt geschonken: het heet 'blurring' en wijst op de vervaging van de grens tussen horeca en detailhandel of dienstverlening.
Mondriaan Verslavingspreventie waarschuwt voor de gevolgen voor de volksgezondheid en de openbare orde. Zij adviseert individuele gemeenten niet deel te nemen aan de pilot van de VNG.

Limburg

In Limburg is ook verslavingspreventie Mondriaan van mening dat de pilot haaks staat op de tijdsgeest. Verschillende partijen, waaronder gemeenten, doen al jaren hun best om de beschikbaarheid van alcohol terug te dringen. Op die manier willen zij alcoholmisbruik beperken en voorkomen. Daarnaast is de pilot in strijd met de Drank- en Horecawet, constateert ook staatsecretaris Van Rijn, en ondermijnt zij de campagne NIX18. Jongeren worden door blurring vaker geconfronteerd met alcohol en drinkende mensen, wat het moeilijker maakt om alcoholgebruik onder 18 jaar te ontmoedigen. Mondriaan ziet een ruime beschikbaarheid van alcohol als een verkeerd signaal. Door te pas en te onpas drank aan te bieden, wordt de indruk gewekt dat alcohol er overal en altijd bij hoort. Deze norm is vanuit gezondheidsoogpunt ongewenst.

Gemeenten ontbreekt het aan toezichtsmiddelen

Praktische argumenten tegen een toename van het aantal locaties waar alcohol wordt verkocht, is dat het toezicht hierop nu al gebrekkig is. Gemeenten geven aan daar geen middelen voor te hebben. Daar komt bij dat de nieuwe alcoholverkopers niet geschoold zijn in het uitvoeren van leeftijdscontroles, toepassen van hygiënemaatregelen en omgaan met moeilijke klanten. Verantwoord schenken is een vak.