Sneeuw is zichtbaar. IJs is daarentegen soms verraderlijk onzichtbaar. Met minder voorzichtig rijden tot gevolg. Wees voorbereid en controleer het weerbericht voor vertrek. Is het glad? Wees dan extra voorzichtig op de weg. Stem rijgedrag af op de weersvoorspellingen, kom veilig aan en voorkom daarmee ook dat er een beroep op de autoverzekering gedaan moet worden.
Als er sneeuw ligt, maak dan als eerst de auto sneeuwvrij. Niet alleen de ruiten, maar ook de motorkap, de spiegels, het dak en de deuren moeten sneeuwvrij zijn. Anders kan de sneeuw opwaaien en zie jij, of je achterligger, even niets. Sneeuwt het tijdens de rit? Zet de ruitenwissers aan.
De snelheid aanpassen. Dat klinkt logisch, maar dit is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Rijd langzamer dan normaal en probeer niet te heftig te versnellen bij het indrukken van het gaspedaal. Dit zorgt voor meer controle over de auto. Niet zo snel, wel zo veilig én dus ook minder kans op autoschade. Ook belangrijk met het oog op de snelheid; gebruik geen cruisecontrol, want deze ‘weet’ niet dat het glad is.
Geef ook niet te veel gas bij het optrekken. Laat de koppeling rustig opkomen. Ligt er heel veel sneeuw, dan kan te hard optrekken resulteren in vastzitten. Bij optrekken op een ijzige plek is het aan te raden dat in de tweede versnelling te doen.
Maak geen abrupte stuurbewegingen. Stuur rustig, houd beide handen op het stuur en kijk ver vooruit. Op deze manier rijd je vaak rechter. Stuur je te snel? Dan bestaat de kans dat de wielen de grip op het wegdek verliezen. Met alle gevolgen van dien.
Rijd niet te dicht achter je voorganger. Met gladheid is je remweg namelijk langer. Zorg er daarom voor dat je meer afstand houdt van de bestuurder voor je. Iets meer afstand dan de normale regel van ten minste twee seconden is wenselijk. Zo heb je meer tijd om op een onverwachte situatie in te spelen. En heb je meer kans om een eventuele botsing te voorkomen. Gebeurt dit toch en veroorzaak je schade aan een andere auto? Dan kun je een beroep doen op de WA-verzekering.
Onvoorspelbaar handelen is in het verkeer doorgaans nooit een goed idee, maar met gladheid nog minder. Bestuurders die plotseling remmen of abrupt invoegen, ze zijn mensen die veel op de weg zijn niet vreemd. Inspelen op dergelijke situaties gaat meestal goed, maar deze situaties en het reageren daarop zijn oorzaken van veel ongelukken. Is het glad? Dan worden dit soort situaties nog gevaarlijker. Voorzichtig sturen en remmen is over het algemeen niet wat er gebeurt bij het ad hoc inspelen op een gevaarlijke situatie. Hou dus extra rekening met medeweggebruikers.
Remmen met gladheid zorgt voor gripverlies en kan slippen veroorzaken. Het moeten remmen zoveel mogelijk voorkomen, is daarom wijsheid. Komt er een (gladde) bocht aan of een rood licht? Laat het gas dan wat eerder los, zodat (krachtig) remmen niet nodig is.
Probeer rustig te blijven en onthoud het volgende: kijk naar waar je heen wilt en corrigeer door middel van rustig sturen. Trap hierbij de koppeling, bij een schakelwagen, in, zo wordt de aandrijving verbroken. Laat daarna pas het gas los.
In sommige gevallen is het nodig om een noodstop te maken. Hoe moet dat? Trap de rem én de koppeling tegelijk in bij het rijden van een schakelauto. Gebeurt dit hard genoeg, dan dan kan heT rempedaal gaan trillen. Dat hoort zo. Het is het ABS, het antiblokkeersysteem. Dit zorgt ervoor dat wielen niet blokkeren bij hard remmen. Laat de rem dan vooral niet los. Géén ABS? Ga dan níét vol op de rem. Rem pompend en rem pas normaal als het voelt alsof de banden weer grip op de weg hebben.
Links rijden is voor inhalers. Zijn er meerdere rijbanen? Rijd dan rechts. Niet alleen omdat op die rijbaan minder hard gereden wordt, maar ook omdat er dan vaak een uitwijkmogelijkheid naar de vluchtstrook is. Dat kan handig zijn bij slippen of het inspelen op onverwachte verkeerssituaties.
Als er ijs ligt, dan is het in straten in en rondom de woonwijken vaak erg glad. Hier wordt minder (snel) gestrooid dan op de hoofdwegen. Probeer zoveel mogelijk op hoofdwegen te rijden. Daar wordt vaak goed gestrooid.
Zorg ervoor dat er goede banden onder de auto zitten. Bij voorkeur winterbanden. Winterbanden zorgen voor meer grip bij ijs en sneeuw. De remweg is korter en er is minder kans op aquaplaning. Dat komt doordat de minimale profieldiepte 4 mm is. Voel je vooral niet de (ijs)koning te rijk bij het rijden met winterbanden; ook dan moet er opgelet worden en rekening worden gehouden met al het bovenstaande.
Winterbanden zijn in Nederland niet verplicht. Dus blijven de zomerbanden toch onder de auto? Dan is een goed profiel gewenst en noodzakelijk. De minimumdiepte is 1,6 mm, maar de voorkeur gaat uit naar minimaal 2 mm.
Vertrek op tijd. Bij haasten met ijzel, bevind je je op extra glad ijs. Haastige spoed is zelden goed. Helemaal met gladheid. Rijd dus rustig; veroorzaak je een ongeluk? Dan ben je nog later.