Social media en het verkeer gaan niet samen. Toch vinden sommige weggebruikers het moeilijk om binnenkomende appjes en updates te weerstaan.
Daarom gaat maandag 7 september de landelijke
campagne ‘MONO, ongestoord onderweg’ weer van start. Laat je niet storen tijdens het sturen, hou je aandacht op de weg!
Doel is fietsers en automobilisten te stimuleren en motiveren om zonder afleiding aan het verkeer deel te nemen. Nieuw is dat ook werkgevers gestimuleerd worden om MONO beleid toe te passen, zodat werknemers zonder afleiding aan het verkeer kunnen deelnemen.
Enkele tientallen slachtoffers per jaar
Toch komt dit gedrag veel voor en leidt het volgens inschatting van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) tot enkele tientallen slachtoffers per jaar.
Carla Brugman gedeputeerde voor Verkeersveiligheid: "Sociale media en deelname aan het verkeer vind ik een onverantwoorde en levensgevaarlijke combinatie. Als je rijdt, horen ogen op de weg en niet op het scherm. Check je al rijdend of fietsend je berichten, al is het maar een paar seconden, dan zie je niet wat er om je heen gebeurt en heb je grote kans op een ongeval. Je brengt niet alleen jezelf maar ook andere weggebruikers in gevaar."
Mono zakelijk
Ongestoord onderweg zijn is goed voor de verkeersveiligheid én voor bedrijven zelf. Mono-zakelijk helpt met het zichtbaar maken van MONO in bedrijven en organisaties. Onder meer door de bedrijfsvoering zo in te richten dat medewerkers ongestoord onderweg zijn. Kleine acties om afleiding - via berichten, video calls en social media op de mobiele telefoon en andere devices - te voorkomen, kunnen al een groot verschil maken. Door MONO rijden actief uit te dragen, zien steeds meer anderen het belang daarvan in. Meer info op www.monozakelijk.nl
Campagne
Iedereen doet het wellicht wel een keer: mails lezen, een berichtje versturen of de laatste apps checken tijdens het autorijden of op de fiets. In deze campagne wordt, naast de automobilist en fietser, juist ook de sociale omgeving aangesproken om zo de sociale druk en de ‘fear of missing out’ bij de bestuurder weg te nemen. De campagne heeft tot doel om mensen bewust te maken van het afleidende effect van smartphonegebruik tijdens het rijden en van de risico's die dat gedrag veroorzaakt voor de eigen veiligheid en die van andere verkeersdeelnemers. Onderweg zijn is de beste reden om niets te doen met sociale media.
ROVL
Verantwoordelijke voor deze campagne in Limburg is het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL). Dit is het onafhankelijk bestuursorgaan dat in opdracht van de Provincie Limburg werkt aan de verbetering van de verkeersveiligheid in Limburg.
ROVL streeft naar nul verkeersslachtoffers. De campagne ‘MONO, ongestoord onderweg’ past dan ook helemaal bij deze filosofie. Het voorkomen van ongevallen is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Samen maken we van de nul een punt!
Meer weten over de campagne? Kijk op:
www.rovl.nl .