Vanochtend werd het tweede (en laatste) nieuw gebouwde viaduct in het tracé Heerlen-Landgraaf geschoven.
Aannemer Swietelsky had het bredere viaduct de afgelopen maanden gebouwd naast de nieuwe treinbaan, en woensdagochtend 23 maart werd dit met uiterste precisie op zijn plaats gereden.
Hetzelfde gebeurde al een paar dagen eerder aan de Spoorstraat in Landgraaf. Ook daar werd op 19 maart een nieuwe tunnel op zijn juiste plek gemanoeuvreerd.
Het treintracé Heerlen-Landgraaf wordt helemaal op de schop genomen om het enkelspoor te vervangen door een dubbele spoorbaan.
Sinds vrijdag 4 maart werkt de aannemer 9 weken aan dit stukje vrijwel kaarsrecht spoor van ietsje meer dan 3 kilometer. In opdracht van de provincie Limburg verdubbelt ProRail het spoor om daarmee ruimte te geven voor twee reizigerstreinen van Arriva die per uur over de landsgrenzen naar Duitsland gaan vanaf Maastricht naar Aachen Hauptbahnhof.
Daarvoor moeten een aantal spoorviaducten worden aangepast. Twee geheel nieuwe tunneltjes onder het spoor, aan de Spoorstraat in Landgraaf en de Spoordamstraat in Heerlen. En aanpassingen aan de bestaande spoorbruggen over de Euregioweg en de Melcherstraat in Landgraaf.
De aannemer plaatst op diverse locaties keerwanden langs het spoor om de verbreding van het spoortalud uit te kunnen voeren.
Het bestaande spoor zal op een paar plekken iets worden opgeschoven en waar nodig vernieuwd. Ze maken het baanlichaam gereed om vervolgens het tweede spoor aan te leggen naast het huidige spoor op het talud en op de viaducten. Ook passen zij de bestaande bovenleiding aan en bouwen een nieuwe bovenleiding voor het nieuwe spoor.
Er komen nieuwe perrons op de stations van Heerlen en Landgraaf en het meubilair wordt aangepast.
Op verzoek van de gemeente zijn er op station Landgraaf aanvullende werkzaamheden om de perrons beter toegankelijk te maken voor iedereen.
In de laatste vijf dagen van deze buitendienststelling wordt er op het station van Heerlen gewerkt. Daardoor kunnen er geen treinen rijden dan tussen Valkenburg en Heerlen en niet tussen Sittard en Heerlen Op deze trajecten wordt vervangend vervoer ingezet. Arriva biedt busvervoer gericht op de tussenstations. Reizigers van- en naar de stations Klimmen-Ransdaal en Schin op Geul reizen met een pendelbusje vanuit Valkenburg. In deze periode rijdt ook de NS intercity niet tussen Heerlen en Sittard. NS zet een vervangende snelbus in.
Voor actuele treintijden is het raadzaam om voor vertrek de reisplanner te checken.
Vanwege de veiligheid en de beschikbare ruimte rond de werkzaamheden aan de viaducten en de spoorbaan is een aantal wegen (gedeeltelijk) en onderdoorgangen tijdelijk afgesloten voor alle weggebruikers.
Hoewel de aannemer een groot deel van de spoorverdubbeling in deze negenweekse buitendienststelling zal uitvoeren, zijn de werkzaamheden op maandag 9 mei nog niet klaar. Het is dan echter niet meer nodig om het treinverkeer stil te leggen.
Na 9 mei worden de bouwterreinen aan de Glas mij-weg en de Quaedvlieglaan hersteld, die vervolgens worden ingericht volgens de afspraken die met de gemeente en omwonenden zijn gemaakt.
In het najaar van 2022 worden bomen en struiken teruggeplant ter compensatie van het eerder verwijderde groen. Ook werkt de aannemer na de buitendienststelling de restpunten af. Oplevering van de spoorverdubbeling – de definitieve afronding van het project – vindt eind dit jaar plaats.