Sinds begin deze week heeft Heerlen weer een 'echt'
station. Na de sluiting van het vorige ondergrondse station met bijbehorende tunnel, die niet alleen sterk verouderd maar bovendien verworden waren tot een verzamelpunt voor junks en zwervers, heeft Heerlen het ruim zeven jaar moeten stellen met een tijdelijk station waarvan vooral de noodbrug, de passerelle, beeldbepalend is geweest.
Afgelopen week 'is afscheid genomen van deze 7 jaar tijdelijkheid' en kunnen treinreizigers nu, in de buik van
Maankwartier, weer gebruikmaken van de hedendaagse faciliteiten van een mooi, functioneel en hoogwaardig station.
Maandagochtend, in alle vroegte, vertrokken de eerste reizigers van het nieuwe station dat overigens nog niet helemaal tot in puntjes af is. Enkele roltrappen deden het nog niet, en ook de liften wachten nog op de keuring en kunnen pas over enkele weken in bedrijf genomen worden.
Maankwartier
Het station is geïntegreerd in het nieuwe Maankwartier. Als middelpunt van een zevensprong midden in het grote kunstwerk als markante stadsentree van Heerlen en daarmee een visitekaartje voor de gehele Parkstad. Met de lang gewenste interwijkverbinding, de brug tussen Noord en Zuid van de stad. De voltooiing markeert een keerpunt, volgens projectmanager Maankwartier Gerrit Modderkolk. "We hebben vandaag een voorziening in gebruik genomen waarvan je zegt 'ja dat is hem, daar was het ons om begonnen. Het is fantastisch dat we dit hebben, en van hieruit verder!"
Een nieuw (ov-)hart voor Heerlen, dat tevens hoopt bij te dragen aan de ambitie van Heerlen om onderdeel te worden van de Euregionale treinverbinding met een grensoverschrijdende intercity naar Aachen en Köln.
Bouwmeester
Michel Huisman, geestelijk vader en bouwmeester van Maankwartier, is na zeventien jaar werk, onder de indruk en vooral verbaasd over het eindresultaat. "Het is een huzarenstuk, een collectieve daad van tolerant zijn naar het nieuwe en onbekende. Wat er nu staat vind ik bijna surreëel. Wat ik er heel erg mooi aan vind is dat, als ik er nu doorheen loop, het enorm veel lijkt op wat ik ooit heb ontworpen en dat het me zelf verbaast. Iedereen die dit heeft gedragen van het begin af aan, heeft bewezen dat als je meer gaat voor waarde dan voor winst, dit uiteindelijk een winst oplevert die groter is dan die van de 'keuken van het nut'. Dit is iets waar iedereen plezier van heeft. Ik ben er ongelooflijk blij mee. Bouwen over het spoor is overal in Nederland de moeite waard, als je het op een mooie manier doet."
Puntjes op de i
Al met al gaat het nog zo'n half jaar duren voordat het hele Maankwartier helemaal af is. Aan de buitenzijde wordt aan de centrumzijde nog een plein gecreëerd waar reizigers opgehaald en afgezet kunnen worden. Er komt nog een aantal kraampjes, opklapbaar in een muur geïntegreerd waar particulieren voor een dag hun overbodige waar kunnen aanbieden. Op diverse plaatsen, naast en op de gebouwen, komt over enige tijd nog beplanting bij. Daarna zal het Maankwartier gereed zijn en zal het uiteindelijke resultaat nauwelijks afwijken van Huismans 'met karton en plakband in elkaar gezette' maquette uit 2002.
Officiële opening
Het nieuwe station is gisteren in gebruik genomen.
Het openingsfeest vindt op 31 augustus plaats als de zomervakantie voorbij is. Cultura Nova en het Maankwartier zorgen dan samen voor het spectaculaire programma. Iedereen is die zaterdag vanaf 11.00 uur welkom bij allerlei activiteiten en voorstellingen.
Onder andere violiste Rosanne Philippens en haar vrienden van Domo Emigrantes geven dan een concert op het Spoorplein, de ingang van het station. Onder de noemer ‘Viva l’Italia!’ spelen zij onder meer ‘La Foglia’ van Vivaldi en enkele tarantella’s van Paganini gecombineerd met traditionele Italiaanse volksmuziek.
Ook is er een openingshandeling en verzorgt Michel Huisman rondleidingen waarbij hij de bijzondere plekjes van het Maankwartier laat zien.
Michel Huisman Foto: Heerlen.nieuws.nl