Limburg staat met circa 10 miljoen toeristische overnachtingen door Nederlandse gasten op de tweede plek van de Nederlandse provincies. Alleen Gelderland gaat Limburg daarin voor met 11 miljoen overnachtingen.
Wat bungalowvakanties aangaat en qua bestedingen door binnenlandse vakantiegangers is Limburg echter vakantieprovincie nummer 1. De lengte van vakanties is toegenomen naar 5 nachten per vakantie. Dit betekent dat de toerist gemiddeld langer in Limburg blijft. Punt van aandacht is het aantal buitenlandse gasten: hoewel dit in de periode 2012-2014 steeg, is die stijging minder sterk dan in kustprovincies. Dat blijkt uit de Toeristische Trendrapportage Limburg van de
Provincie.
872.000 buitenlandse gasten in 2014
Het afgelopen jaar heeft de provincie 872.000 buitenlandse gasten voor vakanties of zakelijke bezoeken mogen ontvangen. Dit is 6% meer dan het jaar ervoor. Toch is het marktaandeel wel afgenomen omdat andere provincies relatief gezien beter gepresteerd hebben. Vooral de kustprovincies. Van de buitenlandse gasten vormen de Duitse (38%) en Belgische (33%) de meerderheid. Daarnaast bezoeken steeds meer Aziaten en Amerikanen Nederland en Limburg, mede door hun opkomende economie en de relatief goedkopere euro.
Nederlandse vakantiegangers besteden bijna 427 miljoen euro aan vakanties in Limburg
Limburg telt 937 verblijfsaccommodaties en 140.489 slaapplaatsen. Het totaal aantal verblijfsaccommodaties is in 2014 licht gegroeid ten opzichte van het voorgaande jaar. Het aantal overnachtingen in Limburg is in 2014 met 5,6% gestegen. Bungalowvakanties zijn hierbij in het bijzonder populair. Van alle overnachtingen in Limburg wordt 51% in een bungalow doorgebracht. Dit is twee keer zoveel als gemiddeld in Nederland. Daarnaast is de duur van de vakanties in Limburg toegenomen, van 4,7 naar 5,0 nachten. Tijdens vakanties in Limburg wordt steeds meer geld besteed. Dit komt enerzijds doordat er meer overnachtingen zijn geweest, maar ook doordat er per persoon per dag meer is uitgegeven. Afgelopen jaar werd door binnenlandse vakantiegangers bijna 427 miljoen euro besteed tijdens vakanties in Limburg.
Randvoorwaarde voor een langere vakantie is dat er in de regio voldoende te beleven is. Limburg heeft zich hier als vakantiebestemming goed overeind gehouden. De provincie heeft naast een goede zomer, ook een sterk winterseizoen. Limburg kent verschillende grote evenementen die het hele jaar toeristen trekken, zoals Magisch Maastricht, kerststad Valkenburg, de Amstel Gold Race en Pinkpop.
Blijven zoeken naar nieuwe ontwikkelingen
Verantwoordelijk gedeputeerde van
Toerisme Eric Geurts is trots, maar weet ook dat het zaak is te blijven vernieuwen om aan de top mee te draaien: “In Limburg worden symptomen van een verzadigde markt herkend. Gezien het economische belang van een gezonde toeristische sector wil ik samen met de toeristische branche blijven zoeken naar ontwikkelingen om de sector op lange termijn vitaal te houden.”
Werkgelegenheid
In Limburg is de toeristisch-recreatieve sector belangrijker dan gemiddeld in Nederland. Recreatie en toerisme leveren veel werk op voor de provincie, zo’n 37.000 banen. Dit is 7,2 % van de totale werkgelegenheid in Limburg, ten opzichte van 6,3% landelijk. Hoewel het aantal toeristische-recreatieve bedrijven gestegen is met 5,6 %, is het aantal banen in deze sector afgenomen. Mogelijke verklaringen zijn dat er sprake is van meer outsourcing van werk, toegenomen arbeidsproductiviteit of schrappen of verminderen van taken. Ook de nieuwe ontslagwet wordt gezien als mogelijke oorzaak. De wet zorgt er mogelijk voor dat ondernemers contracten niet verlengen en overstappen op flexwerkers. Flexwerkers worden niet geregistreerd onder toerisme maar onder zakelijke dienstverlening.