Culturele instelling SCHUNCK in Heerlen weet met de tentoonstelling ‘Basquiat – the Artist and his New York scene’ een groot aantal cultuurfondsen en bedrijven als sponsorpartner aan zich te binden. Maar liefst de helft van de totale benodigde kosten, op een programmabudget van ruim negen ton, wordt gedragen door derden.
Om de twee tot drie jaar organiseert SCHUNCK een zogeheten blockbuster tentoonstelling. De vorige, in 2016, was er een over de bekende architect Mies van der Rohe. Kor Bonnema directeur / bestuurder van SCHUNCK: ‘We kiezen bij een blockbuster expositie voor een kunstenaar die een groot publiek aanspreekt. We hadden wel verwacht dat Basquiat goed zou aanslaan, maar het enthousiasme uit het Heerlense bedrijfsleven en de steun vanuit de fondsen en musea die ons helpen met bruiklenen is overweldigend.’
Uit het bedrijfsleven doen Rabobank en Wiertz Company als grootste sponsors mee. Rabobank (Parkstad Limburg en Heuvelland) die naast sport ook de culturele sector een warm hart toedraagt, bood al steun aan de tentoonstelling maar sponsort nog extra twee deelprojecten (Buurtbattle en 100% Basquiat) voor Heerlense jongeren. In de ‘Buurtbattle’ worden 150 jonge (aspirant) breakdancers uit vier Heerlense wijken in tien weken na een bezoek aan de expositie klaargestoomd voor een performance op het Pancratiusplein aan het einde van de expositie op 2 juni. ‘100% Basquiat’ is een samenwerkingsverband met 100% Heerlen. Zes jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt werken aan een kledinglijn, geïnspireerd op de kunst van Basquiat. Het eindresultaat is te zien tijdens de expositie in SCHUNCK.
De Provincie Limburg en Gemeente Heerlen zijn belangrijke lokale subsidiënten. Vanuit de landelijke cultuurfondsen kan SCHUNCK rekenen op ruime bijdrages van onder meer het Mondriaan Fonds, VSB Fonds, Fonds 21 en Prins Bernard Cultuurfonds. Het Mondriaan Fonds is enthousiast over de ambitieuze keuze en de vele samenwerkingen die SCHUNCK aangaat, zoals met het Denver Museum of Modern Art als ook met musea in de Euregio. Zo wordt het bekende werk ‘Ishtar’ in bruikleen gegeven door het Akense Ludwig Forum für Internationale Kunst, ‘Beast’ door la Caixa stichting in Barcelona en ‘Kings of Egypt II en III’ door museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.
Andere sponsoren en partners zijn Brasserie Mijn Streek, Orgfit, Vaessen juwelier, Intergarde, Rühl Haegens Molenaar, Asito Limburg Zuid en Spie Nederland. Daarnaast worden er met kleine en grote bedrijven acties opgezet rond de aansprekende graffiti-schrijver Basquiat. Wie naar het museum komt, maakt bijvoorbeeld kans om diezelfde dag voor tien euro naar een voorstelling in Parkstad Limburg Theaters te gaan. In de Nieuwe Nor worden Basquiat-thema-café-avonden georganiseerd. Winkels en horeca in de Heerlense binnenstad tonen zich enthousiast en betrokken door het promoten van de tentoonstelling via sociale media, het verspreiden van flyers en ophangen van posters. En in cafe’s wordt speciaal Basquiat-bier geschonken.
Op 31 januari wordt de tentoonstelling geopend door Hare Majesteit Koningin Máxima. De presentatie is vanaf 2 februari 11.00 uur open voor publiek. Tickets zijn al online te koop via schunck.nl.