Marjan Vermeulen benoemd tot hoogleraar Docentprofessionalisering Open Universiteit

jan 16 2015, 8:31 Nieuws
vastelaovend in limburg 2020
Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft dr. Marjan Vermeulen benoemd tot bijzonder hoogleraar Docentprofessionalisering: in het bijzonder uitdagende leeromgevingen voor de professionele ontwikkeling van leraren. De bijzondere leerstoel is ingesteld door onderwijsadviesbureau KPC Groep. Marjan Vermeulen onderzoekt via de leerstoel scholen als: 'rijke en uitdagende leeromgevingen voor leraren, zodat er met plezier geleerd wordt.'
De leerstoel is gevestigd door KPC Groep vanwege de expertise die het Welten-instituut van de Open Universiteit heeft op het gebied van professionaliseren van leraren. Het onderzoek van de leerstoel sluit goed aan bij één van de programmalijnen binnen het Welten-instituut, waar onderzoek gedaan wordt naar factoren in de schoolorganisatie en motivationele aspecten en psychologische factoren bij leraren, in relatie tot docentprofessionalisering.

Maatschappelijke veranderingen

Het onderzoek van Marjan Vermeulen richt zich op het inrichten van een uitdagende en rijke leeromgeving die aansluit bij de maatschappelijke ontwikkelingen en plaatsvindt op school. Dit is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen, maar ook voor die van leraren om plezier in het werk te houden. 'Daarnaast is het noodzakelijk omdat onze maatschappij snel verandert en scholen mee moeten veranderen', aldus Marjan Vermeulen. 'Bij veranderingen in scholen zijn leraren de spil, of de succesfactor. Van leraren wordt veel gevraagd door leerlingen, ouders en maatschappij. Daarom zijn we als maatschappij verplicht professionaliseringsprocessen in te richten op een voor leraren efficiënte en interessante wijze. Immers tijd in het onderwijs is kostbaar. Mijn activiteiten richten zich op onderzoek dat daar kennis over oplevert, het liefst in nauwe samenwerking, of in co-creatie met de praktijk. Zodat meer (wetenschappelijke) inzichten en toepassingen hand in hand gaan.'

Kennis van onderwijspraktijk

Via de leerstoel wil KPC Groep meer kennis opdoen over en inzicht krijgen in ontwikkeling van relevante en toepasbare evidence-based kennis in samenwerking met de onderwijspraktijk. Het motto van KPC Groep is: 'Verstand van leren, gevoel voor mensen'. En dat geldt ook voor leraren. 'Leraren die met meer efficiëntie, plezier en interesse professionaliseren, stimuleren de kwaliteit van het onderwijs', aldus Vermeulen. 'Professionaliseren is altijd gericht op de verdere ontwikkeling van je beroep en staat uiteindelijk ten dienste van de leerling.'

Over de hoogleraar

Prof. dr. Marjan Vermeulen (1958) studeerde Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht en promoveerde vervolgens aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift 'De school als arbeidsorganisatie'. Na aanstellingen bij het Kohnstamm Instituut (UvA) en het IVA (Tilburg) werd ze in 2003 lector bij de educatieve federatie Interactum, een federatie van vijf zelfstandige Pabo's. Sinds 2002 is ze ook betrokken bij de postdoctorale managementopleidingen onderwijs (MME) van Tias-Nimbas (Tilburg). Van 2007-2008 werkte ze daarnaast als directeur ad interim bij de Stichting Beroepskwaliteit leraren en ander onderwijspersoneel (SBL) te Utrecht.
In 2008 trad Marjan Vermeulen bij de Open Universiteit in dienst als universitair hoofddocent, een aanstelling die ze sinds 2009 combineert met een aanstelling als senior adviseur/onderzoeker bij KPC groep in Den Bosch. Haar taak is het ontwikkelen van duurzame kennisontwikkeling binnen KPC Groep, gericht op de behoefte aan dienstverlening van het onderwijsveld en kwalitatieve ondersteuning van onderzoeksprocessen.