Jubileum ‘Aad de Haas 100 jaar’: Nederlandse musea bundelen krachten

Foto: W.Bartels / Schunck

Op 30 december 2020 zou Aad de Haas, de markante, non-conformistische Limburgse kunstenaar met Rotterdamse roots, 100 jaar zijn geworden. Om de kunstenaar te eren organiseren SCHUNCK Museum in Heerlen, Limburgs Museum in Venlo, en Chabot Museum in Rotterdam een estafette aan tentoonstellingen.

De musea organiseren tentoonstellingen en een divers publieksprogramma om Aad de Haas en zijn werk vanuit verschillende perspectieven te belichten. Ook verschijnt er een inhoudelijke publicatie bij het programma.

SCHUNCK

Jongerengroep Driver’s Seat van SCHUNCK neemt de aftrap door een eigen tentoonstelling te cureren vanuit de SCHUNCK collectie. Vanaf mei presenteert het Limburgs Museum een unieke tentoonstelling over Aad de Haas: Verboden Kunst. De grote thema’s van het werk in deze expositie zijn seks en religie. Zijn kunst was religieus, maar macht en erotiek – en vooral ook de combinatie van die twee – gingen een steeds belangrijkere rol spelen.

In september presenteert SCHUNCK, beheerder van de grootste publieke Aad de Haas collectie, de overzichtstentoonstelling Tegendraads. De tentoonstelling toont de parels uit zijn omvangrijke oeuvre en neemt de bezoeker mee langs de veelzijdige thema’s in het werk van De Haas, die vandaag de dag onverminderd zinnenprikkelend en geëngageerd zijn. Een intieme kijk in het eigenzinnige hoofd en het bevlogen hart van Aad.

Het Chabot Museum in Rotterdam neemt in het voorjaar 2021 het stokje over met een tentoonstelling over de jonge jaren van De Haas in zijn geboortestad. Museum van Bommel van Dam in Venlo – momenteel in afwachting van de verbouwing van hun nieuwe locatie – sluit eveneens inhoudelijk aan met programmering op locatie.

Gedurende het hele jubileum Aad de Haas 100 jaar worden er publieksactiviteiten georganiseerd op diverse locaties door de musea zelf en met diverse samenwerkingspartners onder wie de Sint Cunibertuskerk in Wahlwiller en Galerie Rob van Rijn in Maastricht.

Over Aad de Haas

De Haas’ leven en zijn omvangrijke oeuvre zijn van grote waarde; voor Limburg én voor Nederland. Zijn werk werd in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers als ‘entartet’ bestempeld en hij belandde in de gevangenis. In 1944 wist hij met zijn vrouw Nel naar Zuid-Limburg te vluchten. Daar bleef hij de rest van zijn leven wonen en werken als bewogen en maatschappelijk betrokken kunstenaar. Hij is vooral bekend van zijn religieus getinte werk. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog speelde hij een geheel eigen rol in het Limburgse kunstklimaat. Hij wees trendgevoelige ontwikkelingen resoluut af en bleef werken in een zeer bijzonder en persoonlijk oeuvre in een figuratieve, expressionistische traditie.

Bij de Haas was deze eigenwijsheid geen stilistische kwestie. Hij wordt gekenmerkt door een absolute versmelting van zijn leven en werk en door een niet aflatende productie; hij kon niet anders dan ‘mooie dingen’ maken, geheel voor zijn ‘eigen gein’. De Haas was in zijn werkhouding en leven altijd een tikkeltje tegendraads; activisme en autonomie gingen bij hem hand in hand. Werk van de kunstenaar is terug te vinden in verschillende museale collecties en in diverse privécollecties verspreid over Nederland.