Binnenkort ‘noodmap’ beschikbaar voor inwoners gemeente Heerlen

Foto: Heerlen.nieuws.nl

Het college van B&W van de gemeente Heerlen verleent een subsidie voor de ontwikkeling van een ‘noodmap’. Dit is een map waarin persoonlijke gegevens als medicijngebruik, informatie over allergieën, telefoonnummers van familieleden en een reanimatieverklaring genoteerd kunnen worden. Informatie die belangrijk is voor hulpdiensten.
De map is ook handig voor mensen die moeite hebben om de gegevens te onthouden, of om mee te nemen naar een medische afspraak.
Het is de bedoeling dat de ingevulde map op een zichtbare plek hangt, zoals in de gang of op de meterkast.

Noodmap

“Deze noodmap is handig voor hulpverleners die kostbare tijd besparen omdat ze niet meer hoeven te zoeken naar gegevens. Voor onze inwoners is het fijn om te weten dat de medische gegevens snel te vinden zijn in een acute situatie. Dit draagt bij aan het bewustzijn over veiligheid en het vergroot het gevoel van veiligheid”, aldus wethouder Keulen (integraal ouderenbeleid).

Gegevens

Op de buitenkant van de map staan een aantal belangrijke EHBO-tips. Bijvoorbeeld hoe een beroerte te herkennen of wat te doen bij verstikking.
Aan de binnenkant is er ruimte voor persoonlijke informatie en is er ook ruimte voor informatie van de gemeente Heerlen. Denk hierbij aan informatie over de sociale buurtteams of het juridisch loket. In de map kunnen extra bladzijden worden toegevoegd voor bijvoorbeeld andere gezinsleden.
De map bevat ook stickers om te noteren waar de map in huis te vinden is. En of er huisdieren in huis zijn. Zo’n sticker kan bijvoorbeeld op de binnenkant van de voordeur geplakt worden, zodat hulpdiensten de info snel kunnen vinden.

Vanaf 15 oktober wordt de noodmap huis aan huis bezorgd bij huishoudens die geen nee-nee sticker op de deur hebben.
Daarnaast kan de map worden afgehaald op centrale plekken in de buurten.