Zuyderland vraagt ‘keten van mangomomenten’ voort te zetten

Foto: KU Leuven

Het inmiddels beroemde ‘mangomoment’ begon in een Belgisch ziekenhuis, maar verovert ook in rap tempo de Nederlandse gezondheidszorg.
Viviane Coolen, een ernstig zieke patiënte, antwoordt op de vraag van een journaliste wat ze ooit graag nog eens zou willen: “een mango”.
De volgende dag keert de journaliste terug met een mango en beginnen de ogen van de patiënte te glinsteren.

Mangomoment

Kris Vanhaecht, hoogleraar patiëntveiligheid en kwaliteit aan de KU Leuven, gebruikte dit tv-fragment voor het opzetten van een onderzoek. Inmiddels hebben zijn onderzoekers ruim zeshonderd vergelijkbare ‘mangomomentjes’ verzameld. De belangrijkste conclusie: het maakt niet alleen de patiënt blij: ook de zorgverlener krijgt daardoor meer plezier in zijn werk. Daarom doet Zuyderland graag mee aan deze keten van ‘mangomomenten’. Bekijk de oproep van Kris hier.

Beleving en aandacht

Beleving en aandacht zijn twee belangrijke speerpunten van Zuyderland.
Heeft u of een bekende ook een dergelijk ‘mangomoment’ bij Zuyderland meegemaakt? Stuur het verhaal dan in via deze link (link opent de website van KU Leuven, in een nieuw tabblad).
Het verhaal wordt volledig geanonimiseerd. U draagt zo bij aan het onderzoek van de KU Leuven maar neemt ook deel aan de steeds groter wordende keten van bijzondere zorgverhalen.

Onverwacht en verrassend

Mangomomenten zijn de kleine, onverwachte, verrassende, soms bijna niet waarneembare acties of gebaren tijdens de dagelijkse zorgverlening tussen patiënten, bewoners, familieleden en/of zorgverleners. Ze vinden plaats tijdens normale zorgactiviteiten, zijn niet ziektespecifiek en vergen geen of weinig tijd, middelen of energie.

Bekijk hier het inmiddels beroemde Belgische tv-fragment:

Reacties