Studenten aan de slag om binnensteden aantrekkelijker te maken

Foto: Heerlen.nieuws.nl

Steeds minder jongeren bezoeken de binnensteden. Om de oorzaken daarvan te bekijken en dit maatschappelijke pijnpunt aan te pakken en op te lossen gaan MKB-Limburg en de Provincie Limburg te rade bij de jongeren zelf. Hoe ziet de ideale binnenstad eruit voor jongeren? En hoe kan dat gerealiseerd worden in een middelgrote Limburgse stad?

Die vragen gaan beantwoord worden door de doelgroep zelf: studenten van de Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool.
Het beste idee dat deze ‘retailchallenge’ oplevert wordt beloond met een geldbedrag van € 1.000,-.

Binnensteden weer aantrekkelijk voor jongeren

Paul Berden, ondernemer en voorzitter van de commissie Retail binnen MKB-Limburg: “Leegstand in de binnensteden willen we natuurlijk zoveel voorkomen en terugbrengen. In het verleden te veel gebouwde winkelruimte en de sterke opkomst van internetshopping zijn voorname oorzaken van winkelleegstand. Het is voor ons daarom belangrijk te weten hoe we de binnensteden weer aantrekkelijk kunnen maken voor jongeren. Ik verwacht dat de studenten komen met vernieuwende ideeën voor faciliteiten en activiteiten, waaraan wij nog niet hebben gedacht.”

Hans Teunissen, gedeputeerde Ruimte en Onderwijs: “Steeds minder jongeren bezoeken winkels in binnensteden van Limburg. Daarom zoeken we naar de beste ideeën waarmee we jongeren weer naar de binnenstad krijgen. Wie weten beter hoe dat moet, dan de jongeren zelf? Dit is een mooie kans voor studenten om een bijdrage te leveren aan het oplossen van een groot probleem. Dat ze daarmee ook een leuk geldbedrag kunnen verdienen, is natuurlijk mooi meegenomen!”

Challenge-X

Inzendingen voor de Challenge-X, georganiseerd door de Service Science Factory, Jules en Maastricht University, kunnen nog ingestuurd worden tot zondagavond 3 december exact 00:00 uur.
Voor meer informatie en inschrijven kunnen studenten naar www.challenge-x.com.
Uit alle inzendingen selecteert een jury een top-5, die op 13 december een pitch houden. Uit deze vijf pitches wordt de winnaar gekozen.
De top-3 mag in februari ook haar ideeën presenteren op het Retail Innovation Festival te Roermond.

Reacties

Cookieinstellingen