Duitse tolheffing schendt Europese non-discriminatieregels

Foto: Wikimedia

De geplande tolheffing voor personenwagens in Duitsland discrimineert buitenlandse chauffeurs. Dat staat in een resolutie die woensdag met grote meerderheid door het Europees Parlement werd goedgekeurd. 510 parlementsleden stemden voor en 126 stemmen tegen; 55 onthoudingen.
De regeling is in strijd met het EU-recht. Duitse chauffeurs kunnen de kosten aftrekken van hun verkeersbelasting, buitenlandse chauffeurs kunnen dit niet.

Inbreuk op Europese non-discriminatieregels

De oorspronkelijke Duitse regeling voor de tolheffing werd aangenomen op 8 juni 2015. Die gaf Duitse chauffeurs de mogelijkheid om hun bijdragen af te trekken van hun verkeersbelasting. Omdat buitenlandse chauffeurs deze mogelijkheid niet hebben, was er volgens de Europese Commissie een inbreuk op de Europese non-discriminatieregels.

Ook bij de herziene tolheffing kunnen alleen Duitse chauffeurs de kosten aftrekken van hun verkeersbelasting. Daarom zeggen de parlementsleden in de resolutie dat het systeem “nog steeds geen bijkomende last voor Duitse gebruikers oplegt en dus een indirecte discriminatie op basis van nationaliteit in stand houdt”.

Ze benadrukken dat elk nationaal tolheffingssysteem dat direct discrimineert op basis van nationaliteit of dat gecombineerd wordt met nationale belastingmaatregelen – bijvoorbeeld door een verminderde nationale voertuigenbelasting – waardoor hoofdzakelijk buitenlandse gebruikers belast worden, een schending is van het non-discriminatiebeginsel van de Europese Unie.

Effect resolutie

Wat het effect van deze resolutie zal zijn is onduidelijk, het is in feite niet meer dan een duidelijke boodschap richting de Europese Commissie. Het Europees Parlement kan slechts niet-bindende resoluties aannemen die de Europese Commissie enkel kunnen aansporen om tot een bepaald wetsvoorstel te komen.