‘IkPas’ breed gedragen in Zuid-Limburg

Foto: IkPas

Het is de derde keer dat Zuid-Limburg meedoet met de landelijke campagne ‘IkPas’. ‘IkPas’ is dé beweging in Nederland, die ervoor zorgt dat mensen hun gewoonten rondom alcohol doorbreken door 30 of 40 dagen geen alcohol te drinken.

Het is een cadeautje voor jezelf, waarbij je positieve lichamelijke veranderingen gaat ervaren. Deelnemers van eerdere edities geven aan dat ze zich tijdens ‘IkPas’ fitter en scherper voelden, beter sliepen en afvielen. Daarnaast voelden de deelnemers zich meer tevreden over zichzelf, omdat zij een voorbeeldrol vervulden voor hun kinderen.

Samen ‘passen’ voor alcohol

Mondriaan is ook dit jaar weer de kartrekker van deze campagne in Zuid-Limburg. Mondriaan staat immers voor een geestelijk gezond Zuid-Limburg en ‘IkPas’ kan daar een stevige bijdrage aan leveren. Want alcoholgebruik is een factor die een grote invloed kan hebben op onder andere je stemming. Uit onderzoek weten we dat regelmatig alcoholgebruik kan leiden tot depressieve klachten of gezondheidsklachten (zoals slaapproblemen, hoge bloeddruk, maag-darmklachten en/of vermoeidheid).

Wie doen er nog meer mee?

Maar Mondriaan doet het niet alleen. Diverse enthousiaste partijen hebben zich bij ‘IkPas’ in Zuid-Limburg aangesloten.
Arcus doet mee om meer bewustwording rondom alcoholgebruik te creëren onder studenten.
De gemeenten Heerlen en Meerssen, met als ambassadeurs Peter van Zutphen (wethouder Heerlen), Guido Houben en Desirée Corteraede (wethouders Meerssen) om uit te dragen dat een periode bewust geen alcohol drinken de gewoonste zaak van de wereld is! De gemeenten willen zoveel mogelijk inwoners inspireren om dit samen met hen te doen.

De kinderartsen van het MUMC+ en het Zuyderland doen mee omdat zij bezorgd zijn. Nog steeds zijn er veel ouders die alcohol toestaan onder de 18 jaar en daar zien zij op hun afdelingen regelmatig de gevolgen van. De GGD doet mee om de omgeving van jongeren zo verantwoord mogelijk in te richten als het om alcohol gaat. Dit betekent onder andere dat volwassenen zich ook bewust moeten worden van hun eigen alcoholgebruik en de rol van alcohol in hun leven.

Dieter Koblenz

Foto: Mondriaan

Maar het zijn niet alleen organisaties die zich achter dit initiatief scharen. Dit jaar neemt zanger Dieter Koblenz het symbolische glas water over van Big Benny die vorig jaar 40 dagen droog heeft gestaan. Hij doet mee, omdat hij zijn alcoholgewoonten eens kritisch wil bekijken en een maand detoxen ook niet weg is.
Dieter Koblenz is bekend van zijn parodie op talloze schlagers, zoals Ein Festival der Liebe, Rosamunde, Schön is es auf der Welt zu sein enz.
Na de carnaval gaat Dieter van start met ‘IkPas’ en hij roept mensen op zoveel mogelijk mee te doen! Op 14 februari zal hij een oproep doen op L1 Radio (tussen 17.30 en 18.30 uur).

Aanmelden

Wie doet er met ons mee? Vraag je vrienden en familie om mee te doen en ervaar wat 30 of 40 dagen met je doet! Aanmelden kan op www.ikpas.nl.