Dubbellaagse A2-tunnel in Maastricht open in nacht van 15 op 16 december

De tunnelbuizen gezien vanaf de fly-over nabij Europaplein
De tunnelbuizen gezien vanaf de fly-over nabij Europaplein
Foto: Peter Wijnands, A2 Maastricht.

Alle vier de tunnelbuizen van de Koning Willem-Alexandertunnel kunnen in gebruik worden genomen in de nacht van 15 op 16 december 2016. Dat maakten de gemeente Maastricht en Rijkswaterstaat namens alle bij de bouw betrokken partijen vandaag bekend.

Op dit moment wordt onder andere nog hard gewerkt aan nieuwe wegaansluitingen, restpunten van het testen en de oefeningen van wegverkeersleiders en hulpdiensten. Ook zullen de weersomstandigheden moeten meezitten om gestaag door te kunnen werken. Maar met de huidige kennis van zaken is het verantwoord om te koersen op een ingebruikname van de vier tunnelbuizen in de nacht van 15 op 16 december 2016.

Doorgaand verkeer gaat ondergronds

Al het doorgaande verkeer verdwijnt dan uit Maastricht en rijdt op de A2 door de onderste tunnelbuizen. Ook de bovenste tunnelbuizen, die bij de Geusselt in het noorden en het Europaplein in het zuiden aansluiten op de stad, worden in gebruik genomen. Dat geldt niet voor alle rijstroken, omdat sommige oude en nieuwe wegen elkaar nog kruisen. Voor de verkeersstroom van zuid naar noord is de aansluiting bij Geusselt compleet.
De andere aansluitingen van het lokale wegennet op de bovenste tunnelbuizen volgen stapsgewijs in de eerste helft van 2017. Tot die tijd maakt dit lokale verkeer nog gebruik van de tijdelijke N2 en omleidingen. Na de eerste helft van 2017 is het overgrote deel aangesloten op het totale nieuwe verkeerssysteem van 6 km. De tunnel is ongeveer 2 km lang. Voor de complete infrastructuur zijn, behalve de A2-tunnel, nog 21 andere fly-overs, viaducten, fietstunneltjes en ecoducten aangelegd.

De tunnel is voor Rijkswaterstaat een belangrijke schakel in het nationale en Europese wegennetwerk. De dagelijkse veiligheid in de tunnel wordt niet alleen bepaald door goedwerkende technische voorzieningen. Vanuit de verkeerscentrale in Helmond wordt de tunnel 24/7 bewaakt en bediend.

Historisch moment

De ingebruikname van de tunnel is een historisch moment voor stad en regio. Dit betekent een enorme verbetering voor de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van Maastricht. Ook de doorstroming van het doorgaande verkeer op de A2, een van de belangrijkste snelwegen van ons land, verbetert aanzienlijk door de komst van de tunnel. Nu de tunnel bijna klaar is, kan gestart worden met de bovengrondse inrichting. Hierdoor worden oost en west met elkaar verenigd en ontstaat rust en ruimte in de stad Maastricht.