Sein op groen voor grensoverschrijdende treinverbinding

Foto: Heerlen.Nieuws.nl

Nu de kogel door de kerk is over de verdubbeling en elektrificatie van het spoortraject tussen Heerlen en Aachen, staat het sein op groen voor een directie treinverbinding tussen Luik en Aken, via Maastricht en Heerlen.

Daarover maakte het ministerie van Infrastructuur en Milieu afspraken met regiobestuurders tijdens de internationale spoorconferentie TEN-T dagen in Rotterdam. De provincie Limburg en het ministerie investeren samen 58 miljoen euro in de benodigde uitbreiding van het spoor. Dit maakt op korte termijn de (spoor)weg vrij voor goede internationale verbindingen in de regio, en nog snellere intercity verbindingen op de langere termijn. Spoorvervoerders maken nu plannen voor een drielandentrein, die Limburg direct verbindt met Duitsland en België.

Treinverbinding

Staatssecretaris Dijksma: “Met een drielandentrein krijgen reizigers een directe verbinding vanuit Nederland met belangrijke treinknooppunten in Duitsland en België. Reizen in de grensregio wordt hiermee makkelijker en comfortabeler. Vanaf 2018 zouden treinreizigers dan niet meer hoeven over te stappen in Heerlen en Maastricht, omdat de vervoerders dan met nieuwe treinen over deze hele route willen gaan rijden. Samen met de provincie Limburg zet ik nu de eerste stap door te investeren in de benodigde infrastructuur. Het is aan de spoorvervoerders om deze nieuwe trein op de rails te krijgen.”

Gedeputeerde van de Provincie Limburg Patrick van der Broeck: “Niet alle grensregio’s hebben zoveel reizigersstromen zoals in Limburg. Daar gaan we met de drielandentrein nu volop op inspelen. Met deze treinverbinding verbind je 3 universiteitssteden én een hogeschool met hoogwaardig vervoer. In deze grensregio wonen, werken en recreëren we zonder echt grensbesef. Dat wordt een succes.”

Drielandentrein

Op het traject rijden nu nog 3 afzonderlijke treindiensten. NS en het Belgische NMBS rijden elk uur tussen Luik en Maastricht. Tussen Maastricht en Heerlen neemt Arriva eind dit jaar de treindienst over van Veolia die er nu rijdt, terwijl DB Regio en NS tussen Heerlen en Aachen rijden met de pendeltrein, met een overstap in Herzogenrath. Met de nieuwe drielandentrein kunnen dan alle stations met een reistijd van minder dan een uur met één trein worden aangedaan. Door de spoorverdubbeling zou ook de frequentie verhoogd kunnen worden naar tweemaal per uur.

www.limburg.nldsresource-7698bc76c03c5cb52fe05c74ceb249e1b0ad457f-e157ecea49c9ee751697f7abf9cf0fc667fd1e09

IC Verbindingen

Sinds vorig jaar onderzoeken het ministerie en de provincies Brabant en Limburg het verbeteren van de verbindingen tussen Eindhoven en Düsseldorf en tussen Eindhoven – Heerlen – Aken – Keulen. De ambitie is om op deze lijnen uiteindelijk intercity-verbindingen te realiseren. Dit onderzoek loopt nog tot eind van dit jaar.

Reacties