Toerisme Parkstad Limburg genomineerd voor prestigieuze prijs

Foto: Natuurmonumenten

Op woensdag 13 januari heeft het World Travel & Toerism Council (WTTC) bekend gemaakt dat Parkstad Limburg één van de 3 finalisten is in de categorie Destination voor de WTTC Award 2016.

Parkstad Limburg nestelt zich daarmee binnen wereldwijd toonaangevende regio’s op het gebied van toerisme. Naast Parkstad Limburg zijn ook Swiss Parks Network, Switzerland en V&A Waterfront, South Africa genomineerd. De Winnaar wordt op 7 april 2016 tijdens de bijeenkomst van het WTTC in Dalas (VS) bekend gemaakt.

Provincie Limburg en Stadsregio Parkstad Limburg reageren verheugd op dit nieuws.
Eric Geurts, gedeputeerde voor Toerisme & Recreatie: “Wij wisten natuurlijk al dat Parkstad Limburg een prachtige regio is om te verblijven en te recreëren. Uit deze nominatie blijkt dat de rest van de wereld dit nu ook ziet. We kunnen ons meten met de wereldtop.”

Ook in Parkstad Limburg wordt de nominatie van de prijs gezien als een erkenning van de ingezette en jarenlang consequent volgehouden strategie om toerisme als een van de speerpunten van het economisch beleid te ontwikkelen. Het sterkt de regio in de opvatting dat ondernemers en gemeentes bij een gezamenlijk uitgezette en doorgevoerde strategie in staat zijn om uit niets een bloeiende sector te maken.

Wethouder Regterschot, portefeuillehouder toerisme in Parkstad Limburg: “Het toerisme in de Stadsregio Parkstad Limburg is in de afgelopen 15 jaar uitgegroeid van nagenoeg afwezig tot een sterke sector met een omzet van 368 miljoen euro per jaar. Dit is met name te danken aan de inspanningen van de ondernemers in de regio en de gezamenlijke aanpak door de 8 gemeentes binnen Parkstad Limburg. Het is fantastisch dat dit nu internationale erkenning krijgt”.

De stadsregio wijst op het belang van de gezamenlijke aanpak, maar ook op het belang van een goed functionerende marketingorganisatie.
Peter Bertholet, directeur Stadsregio Parkstad Limburg: “Het harde werken van de ondernemers in Parkstad Limburg, de consequente en duidelijke marketing door VVV Zuid Limburg en het gezamenlijk beleid van de acht gemeentes binnen Parkstad Limburg laten zien dat een regio zichzelf keer op keer kan vernieuwen”.

Dankzij de nominatie is de regio verzekerd van een blijvende plek op de website van het WTTC. Natuurlijk gaat de regio voor meer. VVV Zuid Limburg, Provincie Limburg en de Stadsregio Parkstad Limburg hopen dat zij binnen de ongelooflijk sterke competitie van de genomineerden als beste op 7 april 2016 uit de bus rollen en met de hoofdprijs naar huis gaan. In dat geval mag de regio en de ondernemers binnen deze regio, gedurende een jaar, in alle uitingen kenbaar maken dat zij de WTTC Destination Award 2016 hebben gewonnen.