Volgende week start fietsverlichtingscampagne ROVL

Foto: Heerlen.Nieuws.nl

Op maandag 2 november start de fietsverlichtingscampagne ‘VAL OP, druk op de lichtknop’, die het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) samen met scholieren heeft bedacht. Door een verlichting op de fiets wordt de kans dat je in het donker wordt aangereden maar liefst 20% kleiner.

Fietsverlichtingvoorlichtingscampagne

Ook al is de fietsende jeugd zich in toenemende mate bewust van de risico’s in het verkeer, toch daalt het aantal verkeersslachtoffers maar heel langzaam.
Daarom verdienen de gevaren van een gebrekkige (of soms zelf géén) fietsverlichting extra aandacht, zeker nu het ’s avonds extra vroeg donker wordt en ’s ochtends later de zon opkomt.
Die extra aandacht komt ook dit jaar weer van een fietsverlichtingscampagne in het onderwijs waarbij de scholieren zelf actief betrokken worden. Tweedeklassers uit het voortgezet onderwijs wordt gevraagd om een campagneposter of campagnefilm te maken. Het ontwerp van de winnaar van alle inzendingen bepaalt dan het beeld van de volgende ‘fietsverlichtingvoorlichtingscampagne’.

De campagne kent een aantal onderdelen waarmee het belang van goede fietsverlichting onder de aandacht moet komen. Vervolgens zal dan de politie ook gaan controleren of de fietsverlichting juist wordt gevoerd.

De winnende poster van dit jaar, met als titel “Val op, druk op de lichtknop”, is overigens gemaakt door Sterre en Shannon van het Broeklandcollege in Hoensbroek.

Val op Druk op lichtknop

Reacties