‘Phishing-acties’ misbruiken naam en logo AH om persoonlijke gegevens te verzamelen

Foto: Wikimedia

Supermarktketen Albert Heijn waarschuwt voor valse winacties die verspreid worden via sociale media. Op de website van AH geven ze tips hoe je in ieder geval de echte acties kunt onderscheiden van de neppers.

“Er zijn regelmatig winacties in omloop via Facebook, e-mail, SMS en nu ook WhatsApp die niet afkomstig zijn van Albert Heijn. Veelal wordt hierin een waardebon aangeboden van Albert Heijn ter waarde van €100, €250 of €500. In deze zogenaamde ‘phishing-acties’ wordt onze naam en logo misbruikt om persoonlijke gegevens te verzamelen. Doe hier niet aan mee, het gaat om oplichterij”, staat op de website.

Ook geeft de keten een opsomming van emailadressen en websites die worden beheerd door AH zelf.

  • “Officiële E-mails van Albert Heijn kun je altijd herkennen aan de afzender met het mailadres @nieuwsbrief.ah.nl of @ah.nl.”
  • “Winacties van Albert Heijn op Facebook zijn altijd direct gelinkt aan onze Facebookpagina www.facebook.com/albertheijn of linken door naar onze website www.ah.nl.”
  • “Albert Heijn gebruikt geen SMS of WhatsApp voor winacties.”

Bovendien is de website van Albert Heijn altijd te herkennen aan de naam. “Deze begint altijd met www.ah.nl, dus bijvoorbeeld www.ah.nl/bonus of www.ah.nl/acties.”