Open Universiteit aanjager Europese educatieve gaming

De Open Universiteit leidt de komende vier jaar een omvangrijk Europees onderzoeks- en innovatieproject over educatieve gaming.
Met een toegekend budget van 9 miljoen Euro kan de OU een sterke impuls geven aan het Europese gamingonderzoek. Het RAGE-project (Realising an Applied Gaming Eco-system) wil nieuwe technologieën ontwikkelen waarmee educatieve games beter, en gemakkelijker gemaakt kunnen worden. Met dit project, dat deze maand nog start, heeft Nederland een voortrekkersrol op dit gebied gekregen.

Er wordt in de nabije toekomst veel verwacht van de gebruiksmogelijkheden van games in het onderwijs en bij training.
De nu sterk opkomende industrie hiervoor in de EU is nog te gefragmenteerd om op wereldvlak te concurreren. De OU gaat samen met partners hiervoor componenten en diensten ontwikkelen en online beschikbaar stellen die game-makers kunnen gebruiken om snel en efficiënt goede games voor onderwijs en training te ontwikkelen.De game-industrie kan daaruit putten, maar ook zelf dingen toevoegen.

De RAGE-partners zijn 20 universiteiten, bedrijven en instellingen uit tien verschillende landen. Vanuit Nederland zijn behalve de Open Universiteit ook de Universiteit Utrecht en Stichting Praktijkleren bij het project betrokken. Projectleider is prof. dr. Wim Westera van het Welten-instituut, het onderzoekscentrum voor leren, doceren en technologie van de Open Universiteit.