Twee loungebanken en een nieuwe opstelplaats voor fietsen in de trein

Op initiatief van Arriva, dat met ingang van 11 december 2016 het openbaar vervoer in Limburg gaat verzorgen, is de afgelopen dagen een bezoek gebracht aan de fabriek van de Zwitserse treinfabrikant die de nieuwe treinen gaat produceren voor Arriva. Arriva nodigde de provincie Limburg, Reizigersoverleg Limburg, belangenverenigingen en reizigers uit om mee te gaan en mee te denken over de inrichting van de Limburgse treinen.

Meedenken en meebeslissen

Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland: “Door deze bijeenkomst in de fabriek van Stadler in Zwitserland te organiseren laten we de Limburgse reiziger meedenken en –beslissen over de inrichting van de treinen. Dat is natuurlijk ontzettend belangrijk, want de Limburgse reiziger gaat vanaf december 2016 gebruik maken van deze treinen en op deze manier worden er beslissingen genomen vanuit het oogpunt van de reiziger. Het blijkt ook elke keer weer dat de reiziger veel goede ideeën heeft. Een bewijs dat luisteren naar de reiziger loont.”

Gemaakte keuzes

Tijdens de driedaagse reis naar Zwitserland werden er op locatie, de fabriek van treinfabrikant Stadler, keuzes gemaakt over de inrichting van de treinen. Zo konden de genodigden onder andere meedenken over de vorm van de tafels, bekleding van de stoelen en kleur van de wanden. De volgende keuzes zijn gemaakt:

  • In plaats van één kleur op de hele treinvloer is ervoor gekozen om rondom de zitplaatsen een licht afwijkende vloerkleur toe te passen. Op deze manier is er een natuurlijk onderscheid tussen het zitgedeelte en het gangpad.
  • De stangen in de trein worden rood. Hiervoor is gekozen zodat ook reizigers met een visuele beperking de stangen goed kunnen onderscheiden.
  • Het aanbod van loungebanken in de trein werd enthousiast ontvangen. In de nieuwe trein komen twee loungebanken die aan weerszijden van het gangpad tegenover elkaar geplaatst worden.
  • De opstelplaats voor fietsen komt direct naast de instapdeur, in plaats van in het gangpad nabij het toilet. Hier is voor gekozen om de doorgang optimaal vrij te houden voor o.a. kinderwagens en andere reizigers.
  • De AED (Automatische Externe Defibrillator) komt op een centrale plek in de trein te hangen, in plaats van voorin de trein nabij de machinistencabine.