De Nieuwe Thermen bestaat 5 jaar: ‘Van dromen naar doen’

Foto: De Nieuwe Thermen

Niet alleen dromen en denken over een nieuw onderwijsconcept, maar dit ook nog durven en kunnen omzetten in daadkracht. Die instelling was zes jaar geleden de basis van een nieuwe onderwijsvorm. Inmiddels is dat nieuwe concept al vijf schooljaren werkelijkheid bij De Nieuwe Thermen.

Met een gepassioneerd team en de durf van steeds meer ouders en leerlingen om te kiezen voor dat ‘andere concept’ staat de school nu helemaal in bloei. Natasja Jacobs, teamleider op De Nieuwe Thermen: “De keuze voor een middelbare school is niet gemakkelijk. Je moet een school kiezen die bij je past. We zijn blij dat steeds meer ouders en leerlingen zich thuis voelen bij ons concept en op onze school.”

Vijfjarig bestaan

De Nieuwe Thermen vierde voor de zomervakantie het eerste lustrum met alle medewerkers die nauw betrokken zijn of waren bij de opbouw van de school.
Ron Bonekamp, voorzitter College van Bestuur van SVO|PL, complimenteerde het team met het feit dat het in vijf jaar tijd een gezonde school heeft opgebouwd die toekomstbestendig is en waar collega’s de lat hoog leggen. Zowel voor zichzelf als voor de leerlingen.

Persoonlijke benadering

Op De Nieuwe Thermen leren leerlingen door een persoonlijke benadering de juiste balans te vinden tussen alle kennis en vaardigheden die ze in de toekomst nodig hebben. Vakken worden gecombineerd in domeinen en door thematisch te werken ontdekken leerlingen sneller verbanden en begrijpen ze waarom ze iets leren. Het is natuurlijk leuker, maar zeker ook leerzamer, om hoeken te leren meten bij gymoefeningen dan uit een wiskundeboek of om een robot te tekenen waarbij ook wiskundige vaardigheden zichtbaar zijn.

Leerlingen worden uitgedaagd om hun talenten en interesses te ontdekken en te ontwikkelen. Geen uitdaging uit de weg gaan, maar telkens weer nieuwe en niet voor de hand liggende stappen zetten. “Ieder kind is uniek en groeit vanuit zijn of haar eigen kracht. Bij ons staan de persoonlijke ontwikkeling en de autonomie van leerlingen centraal”, vertelt Chantal Arnoldussen, docent Kunst & Ontwerpen en mentor-coach. “Leerlingen maken met hun mentor-coach afspraken over hun doelen en leerroute. Een deel van het onderwijsprogramma mogen leerlingen zelf invullen op basis van hun leerstijl, interesses en doelen. Zo helpen we leerlingen het beste uit zichzelf te halen.”

Leren in de praktijk

De Nieuwe Thermen heeft een groot netwerk opgebouwd aan partners die maar wat graag leerlingen ontvangen. Natasja vervolgt: “We zoeken echt de verbinding met onze omgeving. Tijdens het wekelijks leerlab staat leren in de praktijk centraal. Leerlingen vliegen de wereld in en halen die wereld naar binnen. In het verlengde daarvan zijn we onlangs ook partner geworden van JINC. Onze leerlingen gaan via de snuffelstages van JINC in de praktijk kennismaken met allerlei beroepen om te ontdekken wat bij hun talenten past en ze leren solliciteren.”

De Nieuwe Thermen is een school voor leerlingen met een schooladvies vmbo-t en/of havo. Na het derde jaar gaan leerlingen door naar het eindexamenjaar vmbo-t. Of ze stappen over naar een andere school voor de bovenbouw havo. Natasja: “Dat kan best spannend zijn voor leerlingen en hun ouders, maar inmiddels hebben we de eerste trotse leerlingen met hun havo-diploma teruggezien op onze locatie. Ook leerlingen die na het vmbo naar het mbo zijn gegaan, komen geregeld nog eens langs. Zij ervaren een voorsprong omdat er op De Nieuwe Thermen, naast het opdoen van vakkennis, veel aandacht is voor onder andere ict-vaardigheden, plannen, samenwerken, probleemoplossend werken en presenteren. Dat we de leerlingen goed voorbereiden op de overstap naar vervolgonderwijs, daar zijn we natuurlijk trots op.”

 

Reacties