Enorm en ultramodern logistiek distributiecentrum op de Beitel in Heerlen

Foto: Panattoni Nederland

Panattoni Nederland, ontwikkelaar van distributiecentra, opent medio 2022 een ultra modern distributiecentrum van circa 69.000 m² op bedrijventerrein De Beitel in Heerlen. Het betreft een miljoeneninvestering die enkele honderden nieuwe banen kan gaan opleveren.

Panattoni heeft het terrein op de Beitel gekocht van Scheldebouw. De fabriek van Scheldebouw is in 2019 gesloten.
Panattoni sloopt de huidige gebouwen en bouwt op deze locatie een geheel nieuw distributiecentrum.

Wethouder Martin de Beer van Heerlen (VVD/D66, Economische Zaken) is enthousiast over de komst van Panattoni.
“Met Avantis en Trilandis heeft Heerlen al twee succesvolle bedrijventerreinen. Na de sluiting van Scheldebouw zijn we op zoek gegaan naar een invulling van deze lege plek op De Beitel. Dat dit nu met Panattoni gelukt is, betekent veel voor deze regio.”
Heerlen werkt nauw met Parkstad samen bij het revitaliseren van de bedrijventerreinen.

De nieuwe ontwikkeling van 70.000 m² bestaat uit een hal van 61.802 m², 1.148 m² kantoor en 6.840 m² mezzanine. Er worden 62 loading docks en 4 overheaddeuren gerealiseerd met 330 parkeerplaatsen op eigen terrein. De oplevering van het distributiecentrum is gepland in het derde kwartaal van 2022.
Het nieuwe en ultramoderne distributiecentrum wordt geheel naar de BREEAM Very Good standaard gebouwd.
Het Distributiecentrum Heerlen komt aan de Beitelweg 80 op het gelijknamige bedrijventerrein.

Strategische ligging

Het nieuwe distributiecentrum heeft een zeer strategische ligging binnen de regio Zuid-Limburg en het Duitse- en Belgische achterland.
Grote steden als Luik, Düsseldorf, Aken en Keulen liggen binnen 30-50 minuten rijafstand. Deze strategische ligging betekent dat een grote demografisch groep van circa 4,5 miljoen inwoners in de omgeving van het distributiecentrum woont en werkt.

Het bedrijventerrein is via verschillende multimodale routes bereikbaar. Via de weg is de ligging ideaal met de aansluitingen op de A76 en de A2 op respectievelijk 3 en 20 kilometer afstand en met een aansluiting op het openbaar vervoer in de directe omgeving.
Via de lucht liggen de vliegvelden van Maastricht, Luik, Düsseldorf en Keulen binnen het uur rijden. Over het water is het bedrijventerrein makkelijk bereikbaar via Container Terminal Stein, met 2,5 miljoen ton overslag per jaar één van de grootste binnenhavens van Nederland, op 28 kilometer afstand.

Panattoni Nederland

Jeroen Gerritsen, Algemeen Directeur Panattoni Nederland: “Wij zijn er trots op dat wij dit nieuwe distributiecentrum kunnen realiseren op deze strategisch en centrale locatie. Dit is de grootste brownfieldtransactie in Nederland van 2020. Het project is voor Panattoni belangrijk omdat er in deze regio van Limburg beperkte beschikbaarheid is aan gronden voor de ontwikkeling van een distributiecentrum met een dergelijke grote omvang. Dit is, na onze projecten in Wessem en Roermond, ons derde project in Limburg. En het zesde project binnen de 12 maanden nadat Panattoni naar Nederland is gekomen.

De positie van Heerlen als internationale distributie hub naar het achterland in Duitsland en België is inmiddels gevestigd. We zien een sterke concentratie van farmaceutische bedrijven die dit als de springplank naar Europa gebruiken en we hebben de afgelopen maanden gezien hoe cruciaal deze functie is. Vanuit het oogpunt van toekomstige werknemers bieden de steden in de ring Heerlen-Kerkrade-Maastricht-Sittard ook mooie kansen voor Panattoni om werkgelegenheid in de regio te creëren.”

Reacties