De watertoren Reus van Schimmert wordt ‘De Reusch’

Foto: De Reusch

De iconische watertoren De Reus van Schimmert krijgt een nieuwe spilfunctie in de regio.
Was de watertoren voorheen cruciaal in de drinkwatervoorziening, nu wordt het de spil in de lokale voedselketen. Een aanjager die streekproducten op een hoger plan brengt. Met de ambitie te helpen de regio zelfvoorzienend te maken vanuit de Groene Long van Zuid-Limburg.
In een straal van 46 kilometer verbindt de toren leveranciers en gebruikers onder het motto ‘Eten en drinken van zover je kunt kijken’.

De Reusch

De naam van de toren met een nieuw totaalconcept wordt daarbij omgedoopt tot ‘De Reusch’. Zo blijft de verbinding met de huidige naam in stand. Passend bij de reuzeambitie voor de rol van de streekproducten, waarbij de ‘sch’ een knipoog is naar de locatie in Schimmert.
De Reusch zal naar verwachting begin volgend jaar zijn deuren openen. In de tussentijd kunnen al lokale producten worden besteld via een speciale webshop.

Hoger niveau

Nico Eurelings, eigenaar van De Reusch: “Zelf geboren en getogen in Schimmert, vind ik het geweldig dat we met De Reusch onze regio en de lokale voedselvoorziening op een hoger niveau kunnen brengen. Om dat te doen vanuit de iconische toren die we duurzaam en energieneutraal hebben gerenoveerd, is natuurlijk reusachtig. Ik ben ongelofelijk trots hoe we met zijn allen Schimmert en omgeving nog beter op de kaart gaan zetten. We gaan nog veel meer grootse dingen met elkaar in de Groene Long van Zuid-Limburg doen, dus blijf ons volgen!”

Streekproducten op hoog niveau

In De Reusch komen straks drie functies samen: bewustwording, beleving en bestellen.
Als eerste krijgt het een spilfunctie als het gaat om het delen van kennis, opleiding en beleving voor alles wat te maken heeft met de lokale streekproducten.
Streekproducten zijn producten die worden geteeld binnen een straal van 46 kilometer, zover als je kunt kijken als je boven in de toren staat.
Via verschillende onderwijsvormen wordt het streekproduct op een hoger niveau gebracht. Voor bewustwording bij de jeugd over lokale teelt en voedselvoorziening is een eigen concept ontwikkeld via de Stichting Foodkids.

Groot denken vanuit De Reusch

Dan natuurlijk de toren zelf. Daarin huist een enorme diversiteit aan activiteiten, die zijn gerelateerd aan eten en drinken afkomstig uit de directe omgeving.
Op de begane grond is de ontvangstruimte met daarin een verkooppunt van streekproducten.
Op de eerste verdieping komt een restaurant, waarin uitsluitend met streekproducten wordt gewerkt. Gasten stellen hun eigen menu samen via een app.
Vanwege de strenge eis dat De Reusch alleen werkt met lokale producten, gebruikt de kok producten die op dat moment beschikbaar zijn en worden logischerwijs de seizoenen gevolgd.

Op de tweede verdieping bevindt zich het proeflokaal en de ruimte waar workshops worden gegeven.
Daarboven vinden microproducties plaats en is de hoogstgelegen energieneutrale brouwerij van Nederland gevestigd.
Op de zesde verdieping komt een uniek 4D smaaktheater in het voormalige watervat met projectie die het halve vat beslaat. Het smaaktheater werkt met hologrammen en zelfs geuren.
Tenslotte bereik je de top van de toren waar op 38 meter hoogte kan worden gegeten en gedronken. Ook is daar een schitterend uitzichtpunt over een groot deel van de Euregio.