Nieuw stadskantoor Heerlen op de huidige plek

Foto: Heerlen.Nieuws.nl

Het College van B&W van Heerlen heeft besloten het pand aan de Geleenstraat 21–25 aan te kopen van NSI, met de bedoeling om op dezelfde plek een nieuw stadskantoor te bouwen.

Het gaat om het pand van het huidige stadskantoor én het voormalige winkelpand waar onder andere ‘Its’ en tijdelijk ‘C&A’ in gezeten hebben.
Er is een principe-overeenstemming bereikt met de huidige eigenaar. Volgende maand wordt die aan de gemeenteraad voorgelegd voor een zienswijze. Indien ook de raad het plan positief beoordeelt, dan is de kooptransactie begin januari 2017 voorzien.

Stadskantoor blijft in het centrum

Het besluit maakt een eind aan een lange periode van onduidelijkheid over de vraag óf en wáár een nieuw stadskantoor gerealiseerd moet worden. De nieuwe werkplek voor de ambtelijke organisatie wordt nu dus teruggebouwd op de huidige plek.
Dat is niet alleen goed voor de levendigheid door het behoud van de ambtenaren in het centrum van de stad, maar past ook binnen de plannen die de gemeente onlangs in haar ‘bidbook’ presenteerde. Met dit plan verdwijnen namelijk al meteen 1.800 m² leegstaande winkelruimte en zo’n 2.000 m² aan leegstaande kantoorruimte. Dat is bijna 10% van de in het ‘bidbook’ uitgesproken ambitie.

Huisvesting ambtenaren

Hoe het nieuwe stadskantoor eruit komt te zien wordt pas in een later stadium duidelijk. Ook wát en hoeveel er dan aan het huidige pand gesloopt gaat worden, of dat het helemaal wordt herbouwd is afhankelijk van het nieuwe ontwerp. De gemeente is al vele jaren bezig met de kwestie over de huisvesting van de gemeente-ambtenaren, want de werkplekken in het huidige stadskantoor zijn verre van ideaal, en voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd.

De aankoop van het pand staat dan ook geheel los van de ontwikkelingen op het gebied van de vergaande samenwerking tussen Heerlen en Landgraaf. Wel kan bij de uitwerking van het plan, waarvoor het jaar 2017 is gereserveerd, nog volop ingespeeld worden op de toekomstige manier van samenwerken en kan het ontwerp daarop worden afgestemd.

Bedoeling is dat de (ver)nieuwbouw in de jaren 2018 en 2019 gerealiseerd wordt, waarna de ambtenaren hun nieuwe werkplekken begin 2020 zouden kunnen betrekken.
Gedurende 2018 en 2019 krijgen de ambtenaren dus elders een werkplek, waar dat is niet kon de gemeente nog niet zeggen.

Voor de aankoop van het stadskantoor betaalt de gemeente een bedrag van 5,4 miljoen euro, plus € 75.000,- als afkoopsom van het huidige huurcontract. Dat is minder dan de waarde van het pand zoals een onafhankelijke taxatie becijferde.