Ook jeugd van Heerlen en Parkstad in de ban van Pokémon GO

Foto: Heerlen.Nieuws.nl

De wereld is helemaal verslingerd aan een rage die oude tijden doet herleven: met Pokémon GO is sinds vorige week de rage van de kleine pocket monsters weer nieuw leven ingeblazen. En met een niet te missen impact, vooral op de jeugd.

Jeugd

Alsof Pikachu, Mew, Meowth, Bulbasaur, Charmander en consorten de laatste cijfers van de Leefstijlmonitor 2015 onder ogen hadden gekregen die aantoonden dat jongeren tussen de 12 en 20 jaar gemiddeld maar liefst 10,4 uur per dag zittend doorbrengen. Daar moest maar eens verandering in komen, zouden de vechtende monstertjes bedacht kunnen hebben, om met de komst van Pokémon GO de jongeren inderdaad massaal in beweging te krijgen.

Overal om je heen zie je jongeren, vaak in kleine groepjes, voorovergebogen rondlopen met de smartphone in hun hand. De redacteur van Heerlen.Nieuws zag in diverse wijken jongeren die al dan niet gezamenlijk Pokémon GO speelden. Op de meest onverwachte plekken trekken groepjes er gezamenlijk op uit, op zoek naar die ene Pokémon die nog gevangen moet worden.

Pokémon GO

De nieuwe app, ontwikkeld door Niantic, brengt de Pokémonwereld en de echte wereld samen in een augmented reality ervaring voor iOS en Android. In de game kunnen Pokémon gevangen worden met behulp van een smartphone, waarbij op basis van GPS gegevens bepaalde Pokémon gevonden kunnen worden. Via je camera is de Pokémon te zien op je smartphone, waarbij met het gooien van een Pokéball de Pokémon aan de verzameling kan worden toegevoegd.

Sinds de lancering vorige week is de game op meer smartphones geïnstalleerd dan Twitter. De game is te vinden in een beperkt aantal markten, maar is op verschillende manieren toch in Nederland al te spelen. En of er gespeeld wordt: tientallen jongeren gaan kriskras door stad en land om hun Pokémonverzameling compleet te maken.

Pokémon info

Dat Pokémon sinds de eerste anime uitzending en game in 1997 populair is, zal niemand kunnen weerspreken. De franchise heeft in de afgelopen 20 jaar 4.6 trillion Yen (40,5 miljard euro) omzet bezorgd voor Nintendo en Game Freak. De anime serie is inmiddels bezig met zijn twintigste seizoen en heeft 19 films op zijn naam staan. Daarnaast zijn de talloze videogames, merchandising en de trading card game nog onverminderd populair onder de jeugd en (jong)volwassenen.

 

Met dank aan Rutger van der Heijden, Son-en-Breugel.Nieuws.nl