Onderzoek ondernemersklimaat in Heerlen, Maastricht en Sittard-Geleen

Foto: Heerlen.Nieuws.nl

Heerlen, Maastricht en Sittard-Geleen krijgen een ‘voldoende’ voor het ondernemersklimaat in hun gemeente.

De 3 gemeenten hebben volgens de ondernemers grotendeels dezelfde plus- en verbeterpunten. Dat blijkt uit de Ondernemerspeiling, die KING (het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten) eerder dit jaar uitvoerde onder ruim 5.000 ondernemers in de 3 Zuid-Limburgse steden.

Communicatie tussen gemeente en ondernemers kan veel beter

Op het gebied van ‘bereikbaarheid’ en ‘veiligheid’ scoren de 3 gemeenten goed. Versoepeling van regelgeving en de communicatie tussen gemeente en ondernemers kan echter een stuk beter, vinden de deelnemers aan de peiling.
Tussen de 3 gemeenten zijn uiteraard ook verschillen. Zo is de ondernemer in Heerlen te spreken over met name de staat van de openbare ruimte, die in Maastricht over het woon- en leefklimaat en de Sittard-Geleense ondernemer over de parkeermogelijkheden in de omgeving van de bedrijfslocatie. In Heerlen is onder meer de samenwerking tussen gemeente en ondernemers voor verbetering vatbaar, terwijl in Maastricht en Sittard-Geleen de vereenvoudiging van de regelgeving meer prioriteit zou moeten krijgen.

Acties ter verbetering

Heerlen heeft inmiddels verschillende acties in gang gezet, om te komen tot verbetering. Met de campagne ‘Heerlen heeft antwoord’ zijn de mogelijkheden van het digitaal aanvragen van vergunningen verbeterd. Door het periodiek afleggen van bedrijfsbezoeken, het werken met vaste contactpersonen en het ontwikkelen van nieuw communicatiemateriaal probeert de gemeente het contact met (nieuwe) ondernemers te verbeteren.

Goed uitleggen

Volgens wethouder Martin de Beer (economische zaken) bevestigen de uitkomsten van de peiling het algemene beeld dat de ondernemers in Heerlen van de gemeente hebben. “Het is van belang om steeds goed uit te leggen wat we als gemeente doen en waarom we dat doen. Daarom investeren we de komende jaren via accountmanagement extra in ondernemerscontacten, zowel bestuurlijk als ambtelijk. De gemeente Heerlen wil ondernemers – groot en klein – zo goed mogelijk faciliteren.” De wethouder is weliswaar tevreden met de voldoende, maar streeft ernaar om de contacten verder aan te halen en daarmee bij een volgende peiling een ‘ruim-voldoende’ te halen.

Overigens wijken de aandachtspunten in Zuid-Limburg niet of nauwelijks af van uitkomst van de enquête elders in het land. Ook daar bleek dat regeldruk, dienstverlening en communicatie volgens de ondernemers beter kan.