Onderzoek naar intercityverbinding via Heerlen naar Aken

Foto: NS

De provincie Limburg, de Duitse vervoersautoriteit NVR, NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moeten zo snel mogelijk met elkaar in overleg om te komen tot een intercityverbinding via Heerlen naar Aken. Dit heeft de Tweede Kamer besloten door het aannemen van een motie van CDA en SP hierover.
In het derde kwartaal van dit jaar wil de Kamer over het resultaat worden geïnformeerd.

Stoptrein

Momenteel rijdt slechts één keer per uur een stoptrein tussen intercitystation Heerlen en het hogesnelheidsstation Aken. De gemeenten in Parkstad pleiten al bijna 20 jaar voor een toekomstbestendige intercityverbinding van de Randstad via Parkstad naar Nordrhein-Westfalen. Die is immers van groot belang voor de versterking van de structuur van Parkstad, Zuid-Nederland en de rest van het land. Steden als Amsterdam, Utrecht en Eindhoven onderschrijven die visie.

Terugdringing autoverkeer

Een goede intercityverbinding zorgt ook voor het terugdringen van het autoverkeer. Omdat er geen goed openbaar vervoer is tussen Parkstad en Aken moeten veel pendelaars elke dag in de auto stappen. Daarnaast is de verbinding nodig om de technologische campussen van Eindhoven, Heerlen en Aken beter op elkaar te laten aansluiten.

Infrastructuur

De infrastructuur aan de Nederlandse kant van de grens wordt op dit moment aangepast. Dit gebeurt door elektrificatie van het spoortraject Landgraaf-Herzogenrath en de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf. Aan de Duitse kant zijn inmiddels ook alle voorbereidende maatregelen genomen.
Desondanks is het nog steeds onzeker of de grensoverschrijdende intercityverbinding er daadwerkelijk gaat komen. Daarvoor moet die worden opgenomen in de concessie voor het hoofdrailnet 2025-2035.

Lobby

Om invloed te kunnen uitoefenen op dat proces zijn Heerlen en Parkstad een lobbytraject gestart en hebben daarbij verschillende kamerleden overtuigd van nut en noodzaak van deze ontwikkeling. De motie van CDA en SP is daar een direct gevolg van.