‘The End of Sitting – Cut Out’: 15 succesvolle hang-/leun-/steun-/ligplekken

Foto: SCHUNCK*

Vanaf 16 oktober presenteert SCHUNCK* een nieuw alternatief werklandschap dat tevens een nieuwe aankoop is voor de Heerlense kunstcollectie. De installatie ‘The End of Sitting – Cut Out (2015)’ bevat de 15 meest succesvolle hang-/leun-/steun-/ligplekken waar gewerkt of gelezen kan worden.

‘Zitten is het nieuwe roken’!

Daarom onderzocht Rietveld Architecture-Art-Affordances (RAAAF) en kunstenaar Barbara Visser alternatieve mogelijkheden en creëerden ze The End of Sitting, een kunstwerk waar je op 15 verschillende manieren in kan staan. De gebruikssculptuur daagt mensen uit om niet langer de hele dag te zitten, maar gedurende de dag steeds wisselende werkposities aan te nemen.

Het werk ‘The End of Sitting – Cut Out (2015’) heeft op diverse plekken mogen staan zoals op de Chicago Architectuurbiënnale, de Biënnale van Berlijn en het Amsterdam Art Weekend en zal nu ons openbaar werklandschap gaan verrijken.
Daarnaast is het project bijvoorbeeld ook al door CNN uitgelicht en heeft het op de cover gestaan van Metropolis NYC.

Tentoonstelling & randprogramma

Een tentoonstelling met achtergrondinformatie zal het werk begeleiden van 6 november 2017 tot en met 18 februari 2018. Hierin wordt de context en het gebruik van de sculptuur getoond (gratis toegankelijk).

Statement vanuit RAAAF:

“The End of Sitting is een ruimtelijke installatie op het snijvlak van beeldende kunst, architectuur, filosofie en empirische wetenschap. De installatie is een fysiek denkbeeld voor de toekomstige werkplek ontwikkeld waarin de stoel en tafel niet langer het uitgangspunt zijn.”
“Wij vinden de ambitie van SCHUNCK* super en het gebouw echt een goede culturele plek voor deze interventie.”
RAAAF [Rietveld Architecture-Art-Affordances]

Met dank aan het Mondriaan Fonds

SCHUNCK* is bijzonder verheugd met de Bijdrage Incidentele Aankopen van het Mondriaan Fonds. Het is voor het eerst dat SCHUNCK* een dergelijke bijdrage mag ontvangen. De installatie ‘The End of Sitting – Cut Out (2015)’ van RAAAF Rietveld Architecture Art Affordances is een verrijking voor de Heerlense kunstcollectie. Het is een buitengewoon kunstwerk en een krachtig statement op het snijvlak van beeldende kunst, wetenschap en welzijn. Deze verwerving is een stevige onderbouwing van de SCHUNCK* collectiefocus op cross-overs. ‘The End of Sitting – Cut Out’ is vanaf 16 oktober prominent en langdurig toegankelijk op de eerste verdieping van het Glaspaleis Heerlen, samen met een begeleide tentoonstelling.

The End of Sitting – Cut Out overschrijdt gebruikelijke grenzen van genres en is een bijzonder voorbeeld hoe een object uit een kunstverzameling letterlijk midden in de maatschappij kan staan. Uit de toekenning spreekt dat het collectiebeleid met de tijd mee gaat. En dat het Mondriaan Fonds oog heeft voor recent en toekomstig erfgoed uit Nederland. The End of Sitting – Cut Out toont erfgoed als kunsthistorisch interessant en openbaar, maar tevens als aanraakbaar, beleefbaar en zelfs positief voor de gezondheid.

 

The End of Sitting

Over RAAAF (Rietveld Architecture Art Affordances)

RAAAF’s werk is wereldwijd gepubliceerd en is tentoongesteld op vooraanstaande kunst- en architectuurbiënnales. Onder ander die van São Paulo, Istanbul en Venetië. De studio heeft verschillende prestigieuze prijzen gewonnen, waaronder de Prix de Rome Architectuur 2006, de Architectural Review Award 2013, European Prize of Architecture 2017 (Philippe Rotthier) en een VIDI-beurs van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). In 2013 werd RAAAF tot ‘Nieuwe Radicaal’ en ‘Architect van het Jaar’ uitgeroepen. De verschillende jury’s benadrukken de kracht van de grensoverschrijdende werkwijze op het raakvlak van architectuur, filosofie en kunst. In 2016 zijn Ronald & Erik Rietveld uitgenodigd om lid te worden van de Koninklijke Akademie van Kunsten (KNAW).