Aanleg Buitenring Parkstad Limburg op schema

Foto: Heerlen.nieuws.nl

De aanleg van de Buitenring vordert gestaag, en volgens planning. Qua tijdspad is nu twee-derde van de realisatietijd achter de rug, en ook financieel loopt het grootschalige project altijd nog in de maat, aldus Eric Geurts, gedeputeerde Mobiliteit van de Provincie Limburg. Voorafgaand aan een ‘tour’ over het tracé liet hij weten tevreden te zijn over de voortgang.

Buitenring Parkstad Limburg

Momenteel wordt intensief aan de Buitenring Parkstad Limburg (BPL) gewerkt. De aannemer is met maximale menskracht bezig om het 26 kilometer lange stuk snelweg aan te leggen. Pas een klein stukje van de BPL is in gebruik. Dat is het stukje aan de zuidzijde, vanaf de aansluiting op de rotonde Avantis tot aan de Hamstraat in Kerkrade.
Aan de overige tracégedeelten wordt nog druk gewerkt, al zijn die op een klein gedeelte na wél al zichtbaar in het landschap. Alleen in Brunssum bij de Kranenpool, waar de Buitenring na een planwijziging óver in plaats van verdiept door de Mijnsteenberg Hendrik heen gelegd wordt, ontbreekt nog een klein stuk in de toekomstige tweemaal tweebaans asfaltloper rondom de stadsregio Parkstad Limburg.

De autoweg loopt voor het grootste gedeelte door de gemeenten Brunssum, Landgraaf en Kerkrade.
Aan de noordzijde loopt de ring een paar honderd meter door Onderbanken, om dan via de gemeenten Schinnen en Heerlen in Nuth via een turboverkeersplein op de autosnelweg A76 aan te sluiten.
In het zuiden sluit de Buitenring weer aan op de stadsautoweg N281, bij de Avantis-rotonde in de gemeente Heerlen.
De maximale snelheid op de Buitenring wordt 100 km per uur, met uitzondering van de trajecten door de Brunssummerheide en het Geleenbeekdal waar een maximumsnelheid van 80 km per uur gaat gelden.

In 2018 is de Buitenring grotendeels gereed, op de aansluiting op de A76 in Nuth na. Die zal pas rond 2020-2021 gereed komen. Tussen 2018 en 2021 wordt de Buitenring dan via tijdelijke wegen en aansluitingen op de snelweg Heerlen-Geleen ontsloten.

Feiten en cijfers over de aanleg van de Buitenring:

  • Totale lengte 26 km;
  • Nieuwe aansluiting op de A76 ter hoogte van Nuth;
  • 2 rijbanen met elk 2 rijstroken, geen vluchtstroken;
  • Maximum snelheid 100 km/u, bij Natura 2000 gebieden Brunssummerheide en Geleenbeekdal 80 km/u;
  • 14 kilometer aanpassen bestaande wegen;
  • 12 kilometer nieuw aan te leggen wegen;
  • 39 kunstwerken (bruggen, viaducten, tunnels);
  • 25 geluidswerende voorzieningen (geluidswal/scherm);
  • 3 grote en 32 kleine faunatunnels;
  • 1 ecoduct (oversteekplaats dieren) ter hoogte van de Brunssummerheide.