Eén sein al op groen voor intercity Heerlen – Aachen

Foto: Heerlen.Nieuws.nl

Als alles volgens het spoorboekje loopt, de seinen op groen blijven staan en de politieke wissels niet alsnog worden omgezet, zullen rond het jaar 2020 weer intercity’s rijden op het spoortracé Heerlen – Aachen.

Een Kamermeerderheid in Den Haag (waaronder PvdA, VVD, SP en CDA) ziet wel heil in de plannen voor deze internationale treinverbinding, en met die politieke ruggensteun zullen de regeringspartijen PvdA en VVD deze week nog de kersverse staatssecretaris van Infrastructuur Sharon Dijksma vragen vaart te maken met dit intercity-plan.

Voordat de intercity’s kunnen gaan rollen zal de huidige spoorlijn tussen Heerlen en Aachen drastische moeten worden aangepakt: het tracé moet allereerst geheel worden geëlektrificeerd, en ook dient het spoor op bepaalde stukken verdubbeld te worden.

Deze snelle en rechtstreekse verbinding tussen beide grenssteden zal op meerdere vlakken goed uitpakken.
Allereerst wordt daarmee een directe treinverbinding tussen Heerlen en Aachen hersteld, want zoals wellicht bekend vervalt de huidige rechtstreekse treinreis via de Euregiobahn volgens de nieuwe dienstregeling per aankomende december. Waardoor treinreizigers naar de Duitse keizerstad in Herzogenrath noodgedwongen moeten overstappen.
Maar belangrijker nog, deze rechtstreekse intercity is onontbeerlijk als belangrijke schakel in de Euregionale infrastructuur, waardoor Maastricht en het Belgische achterland beter met Aachen worden verbonden.
Goed voor de bereikbaarheid, economie en de leefbaarheid in de Euregio.