Gemeentelijke informatiepunten in vier bibliotheek-locaties Heerlen

Foto: Luc Lodder | Gemeente Heerlen

Op woensdag 8 september is het gemeentelijk informatiepunt officieel van start gegaan in elke SCHUNCK Bibliotheek in Heerlen.
Voor inwoners komt hiermee een plek in de stadsdelen, dichtbij huis, waar zij persoonlijk vragen kunnen stellen over de gemeente Heerlen.
Iedereen kan zonder afspraak binnenlopen voor hulp bij het zoeken naar informatie. Ook mensen die niet lid zijn van de bieb.

Betere toegankelijkheid

Met het informatiepunt wil de gemeente de toegankelijkheid van haar dienstverlening verhogen.
Niet iedereen is even taalvaardig of digitaal vaardig.
Het gemeentelijk informatiepunt wijst mensen de weg en biedt een helpende hand. Bijvoorbeeld met het zoeken naar de juiste informatie op internet en het maken van een afspraak om iets te regelen met de gemeente.

Adriane Keulen (wethouder dienstverlening en burgerbetrokkenheid): “met de opening van deze gemeentelijke informatiepunten staan we in directer contact met onze inwoners. Ik ben enorm blij dat we weer in de stadsdelen vertegenwoordigd zijn en ik roep iedereen met vragen op om naar de bieb te komen. Een kop koffie staat altijd klaar. De SCHUNCK Bibliotheek is ook een gezellig buurtpunt.”

Proef

In eerste instantie is het gemeentelijk informatiepunt een proefproject van 6 maanden.
De gemeente Heerlen bekijkt welke vragen binnenkomen. Zo kunnen z kijken hoe de behoefte is onder inwoners en hun dienstverlening nog beter laten aansluiten.

Samenwerking Informatiepunt Digitale Overheid van SCHUNCK

Het gemeentelijk informatiepunt is onderdeel van het informatiepunt Digitale Overheid van SCHUNCK.
Dit informatiepunt biedt laagdrempelige info en hulp aan minder digitaal vaardige mensen, mensen die niet bekend zijn met de overheid en mensen met een lees- en schrijfprobleem. Hierbij kan een vraag ook leiden tot een gesprek over hulp. SCHUNCK immers, helpt al diverse groepen met de ontwikkeling van taalvaardigheden of digitale vaardigheden.