Heerlen kiest voor nieuwe vorm van inkoop Wmo vanaf 2017

Foto: Heerlen.Nieuws.nl

Heerlen gaat vanaf 2017 de financiering en indicering van de Wmo taken gericht op maatschappelijke ondersteuning op een andere manier uitvoeren en financieren. De gemeente zet hiervoor een aanbesteding uit. Binnen deze aanbesteding wordt ook het onderdeel ‘Hulp bij het Huishouden’ meegenomen.

Heerlen wil optimale integrale Wmo-ondersteuning voor alle burgers die dat nodig hebben; zonder schotten, onnodige indicaties en aansluitend bij het gewone leven van de Heerlenaar. Verder wil Heerlen samenwerken met zorg- en welzijnsaanbieders op basis van partnerschap en onderling vertrouwen.

Aanbestedingsprocedure nieuw contract 2017-2019

Eind dit jaar loopt het huidige Wmo-ondersteuningscontract af. Dit contract hebben Heerlen en een aantal Parkstadgemeenten in 2014 voor de duur van 2 jaar met 42 zorgaanbieders afgesloten. Tevens loopt het contract hulp bij het huishouden per 1 januari 2017 af. Per 2017 moet de nieuwe inkoop van de maatschappelijke ondersteuning en hulp bij het huishouden gerealiseerd zijn. En daar wordt nu aan gewerkt. Op 12 september is de aanbestedingsprocedure gestart, zodat aan het einde van het jaar de contracten gesloten kunnen worden.

Eén contractpartij

Voor de maatschappelijke ondersteuning wil Heerlen geen losse contacten meer afsluiten met vele zorgaanbieders. De gemeente zoekt naar één gecontracteerde partij die bestaat uit een samenwerking van een aantal aanbieders, die gezamenlijk en integraal alle ondersteuning in Heerlen kan bieden. Hoensbroek zal de proeftuin voor innovatie en ontwikkeling blijven, waardoor dit stadsdeel uitgesloten is van de aanbesteding. Ook de Hulp bij het Huishouden wordt opnieuw aanbesteed. Hierbij zal de gemeente wel nog indicaties afgeven.

Nieuwe systematiek

De kern van de opdracht die in de aanbesteding wordt uitgeschreven, omvat de opgave om inwoners waar nodig te ondersteunen bij het voeren van hun
huishouden én waar nodig te ondersteunen om te kunnen deelnemen in de maatschappij. De tegenwoordige systematiek sluit nu onvoldoende aan bij de
vraag van de cliënt. Met een nieuwe systematiek wil de gemeente dit veranderen. De gemeente kiest in de nieuwe systematiek voor meer samenwerking met de zorgaanbieders. Ook wordt de financiering van de geleverde zorg anders; er wordt niet meer betaald per geleverd uur per cliënt maar op basis van gerealiseerde resultaten, waarbij de invulling aan de aanbieder is. Daarnaast moet de nieuwe systematiek bijdragen aan het terugdringen van de bureaucratie en het creëren van meer regelruimte voor professionals tegen minder kosten.