‘Urban Heerlen’ kader voor stadsmarketing

Foto: Gemeente Heerlen

Heerlen zet stadsmarketing in om de beeldvorming over de stad verder te verbeteren. Het Urban karakter van de stad is daarvoor de leidraad.
Als de gemeenteraad instemt met het voorstel, wordt nog dit jaar een tijdelijke imagomanager aangetrokken die een plan van aanpak gaat maken.

Na een succesvol evenement als Serious Request, een vernieuwde centrumorganisatie en een motie van de Raad eind 2015 is er een gevoel van urgentie ontstaan om door te gaan met het verbeteren van de beeldvorming over onze stad. Door je als stad met een duidelijk profiel te presenteren, weten mensen wat ze in een stad kunnen verwachten.

Uit verschillende trajecten die zijn doorlopen blijkt dat Heerlen uniek is door haar Urban karakter. Denk daarbij aan evenementen als IBE, Cultura Nova en Pro Free Style, maar ook aan de groeiende collectie murals en minimurals die in de stad te vinden is. Op economisch gebied zien we ook steeds meer vernieuwende horeca en winkels die dit karakter versterken, net als creatieve clusters als Betahuis en de Creative Corridor. Urban Heerlen laat zich dan ook niet vangen in een definitie, maar roept wel een bepaald beeld op, dat is vervat in een moodboard.

Door dit karakter verder te versterken en onder de aandacht te brengen hoopt Heerlen meer bezoekers te trekken en de beeldvorming over de stad te verbeteren.