Logo ontwerpwedstrijd ‘150 jaar Limburg’ gemaakt door Aline van Thoor

Foto: Provincie Limburg
Aline van Thoor, studente visuele communicatie van Maastricht Academy for media Design and Technology is winnares van de ontwerpwedstrijd van het logo 150 jaar Limburg. Aline: “Omdat Limburg als uniek Nederlandse Provincie nu 150 jaar bestaat, vind ik dat het logo een bepaalde oudheid en geschiedenis met zich mee moet dragen, maar wel in een modern jasje.” Dat is het uitgangspunt geweest voor haar ontwerp.

Elfde provincie

Op 11 mei 2017 is het precies 150 jaar dat Limburg als elfde provincie uniek werd toegevoegd aan Nederland. Speciaal hiervoor heeft de Provincie Limburg studenten visuele communicatie van Zuyd Hogeschool gevraagd een beeldmerk te ontwerpen. Daaruit zijn drie ontwerpen geselecteerd en konden Limburgers onder andere via de website van de Provincie Limburg stemmen op het beeldmerk van zijn of haar keuze.

Winnend logo

In totaal brachten 2038 mensen hun stem uit op een van de ontwerpen. Meer dan de helft daarvan (1080) stemde op het ontwerp van Aline van Thoor. In het door haar ontworpen logo combineert ze de leeuw, het symbool van Limburg, met de huidige vorm van Limburg. De golvende bovenzijde van het schild staat voor het heuvelland. De open zijde staat voor de Limburgse gastvrijheid.

Het logo zal herkenbaar aanwezig zijn bij de activiteiten die er rond het project 150 jaar Limburg plaatsvinden. Iedere vereniging of gezelschap die een activiteit rond 150 jaar Limburg organiseert mag het logo voeren.