Nieuwe ‘mural’: een geschenk van de FNV in ‘Jaar van de Mijnen’

Foto: Heerlen.Nieuws.nl

Op de zijgevel van het voormalige Sporthotel aan de Spoorsingel in Heerlen, tegenover het busstation, prijkt vanaf vandaag een blijvend ‘eerbetoon aan de koempelmentaliteit’.

De nieuwe mural werd vanmiddag officieel aan alle toekomstige voorbijgangers vrijgegeven, in het bijzijn van wethouder Barry Braeken van Cultuur en sinds vandaag ook officieus ‘mural-wethouder’, en de vice-voorzitter van de landelijke FNV en de voorzitter van FNV Parkstad. De vakbeweging deed deze muurschildering cadeau als een gedenkteken in het hart van de oude mijnstreek, omdat ze de (historische betekenis van de) mijnsluiting in dit officiële Jaar van de Mijnen niet onopgemerkt voorbij wilde laten gaan. Oud-mijnwerkers waren dan ook uitgenodigd om bij de ceremonie aanwezig te zijn, en een twintigtal ‘koempels’ – waaronder een 99-jarige oud-mijnwerker – gaf in hun karakteristieke outfit vanmiddag acte de présence.

Koempelmentaliteit

In de in het oog springende muurschildering is duidelijk de signatuur van de opdrachtgever terug te zien. Handen ineen, samen voor een sociale maatschappij. Ook heeft kunstenaar ‘Super A’ (Stefan Thelen) er een verbinding van het verleden naar het heden en de toekomst in verbeeld. Op de spaken van het grote wiel van de liftschacht, waarin de koempels tot een halve eeuw geleden dagelijks de gang naar beneden maakten om daar onzichtbaar en keihard te werken voor hun toekomst, zijn de hedendaagse exponenten afgebeeld van de strijd voor een sociale maatschappij. Ook daar wordt een koempelmentaliteit gevraagd, want alleen met een gezamenlijke en vaak onzichtbare inzet zijn die hedendaagse issues te realiseren. Toch gloort er licht, en ziet de koempel op de gevel hoopvol omhoog, de toekomst tegemoet, bijgestraald door het licht van zijn kenmerkende ‘petlamp’.

Volkskunst

De Nederlandse kunstenaar ‘Super A’ heeft 6 dagen aan zijn mural gewerkt, onder niet al te florisante weersomstandigheden. Het resultaat mag er zijn, ook al zal deze muurschildering ongetwijfeld weer leiden tot de nodige discussies. Maar juist dát is een van de charmes van deze ‘volkskunst’, zoals Barry Braeken de murals in Heerlen ziet. Kunst voor het volk, in de openbare ruimte. Mede daarom verwachtte de gemeente, toen om haar medewerking bij de totstandkoming van dit cadeau werd gevraagd, een mural met kwaliteit. En die is er gekomen, door de handen ineen te slaan en dankzij de nog altijd aanwezige koempelmentaliteit.

De 'koempels' voor de mural
De ‘koempels’ voor de mural