Afgelopen jaar 33 verkeersdoden in Limburg

Foto: Wikimedia

In 2014 zijn 570 mensen omgekomen door verkeersongevallen in Nederland, waarvan 33 slachtoffers in Limburg vielen te betreuren. Dat zijn er 2 minder dan in 2013.

Het aantal geregistreerde verkeersdoden in Nederland nam in 2014 het meest af op wegen waar maximaal 30 en 50 kilometer per uur mag worden gereden. Sinds 2003 is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Limburg van 75 afgenomen naar 33 in 2014. Een duidelijk dalende lijn, maar nog altijd 33 slachtoffers te veel.

Het grootste gedeelte van de slachtoffers zijn automobilisten, gevolgd door fietsers. Bij dit laatste is opvallend dat daarin geen dodelijke ongevallen met elektrische fietsen voorkomen.

Extra aandacht voor zestigplussers

Bijna de helft van het aantal verkeersdoden is tussen 25 en 59 jaar oud, ongeveer eenderde van de slachtoffers is 60 jaar en ouder. In het streven naar nul verkeersdoden in Limburg heeft ROVL 2015 uitgeroepen tot het ‘Jaar van de senior’. Wijzer op weg is het campagnethema waarmee ROVL verkeersveiligheid in 2015 extra onder de aandacht brengt bij zestigplussers.

Volgens ROVL is de jarenlange daling van het aantal verkeersdoden te verklaren door een combinatie van veiligere auto’s, verbeterde infrastructuur (o.a. aanleg rotondes), verkeerseducatie en gedragsbeïnvloeding. Een doelgroep die de komende jaren extra aandacht verdient is de fietser, en dan vooral de oudere fietser.

Elektrische fietsen

“De opkomst van de elektrische fiets zorgt onder meer ervoor dat weggebruikers vaak niet in de gaten hebben dat die fietsers sneller gaan. Tevens zullen de gebruikers van de elektrische fiets beter bedacht moeten zijn op de andere rij-eigenschappen (sneller optrekken) van deze fiets met alle mogelijke gevaren van dien”, aldus Eric Geurts, gedeputeerde Verkeersveiligheid.