Werkzaamheden Welterlaan, Burgemeester Gijzelslaan en Benzenraderweg

Foto: Google StreetView

De Welterlaan, de Burgemeester Gijzelslaan en de Benzenraderweg gaan volgend jaar flink op de schop. Mede om een einde te maken aan de wateroverlast die hevige regenval in deze drie straten kan veroorzaken.

Een geheel nieuw regenwatersysteem moet de wateroverlast oplossen. Het bestaande rioolstelsel is een gemengd rioolstelsel waarbij het vuil- en regenwater samen in één buis worden afgevoerd. Dat wordt komend jaar omgebouwd naar een gescheiden rioolsysteem waarbij vuil- en regenwater apart worden afgevoerd.

Regenwatergoot in het midden van de weg

Dat betekent dat er een geheel nieuw regenwatersysteem komt, bestaande uit een ‘omgekeerd wegprofiel’ met regenwatergoot in het midden van de weg. Het regenwater wordt afgevoerd door een nieuw te leggen regenwaterriool onder die regenwatergoot. Dit nieuwe regenwatersysteem is beter bestand tegen de steeds heftigere regenbuien die in de toekomst vaker verwacht worden.

Vervanging van de verhardingsconstructie

Gelijktijdig wordt ook de bestrating inclusief fundering in de Welterlaanen de Burgemeester Gijzelslaan vernieuwd zodat deze de komende jaren de verkeersbelasting weer aan kan.

Onderstaande zijn de werkzaamheden per straat toegelicht. Bij de uitwerking van geplande werkzaamheden tot definitieve werkzaamheden kunnen nog wijzigingen doorgevoerd worden.

Welterlaan en Burgemeester Gijzelslaan

In de Welterlaan wordt gewerkt tussen Hoeve de Aar en de Burgemeester Gijzelslaan. De Burgemeester Gijzelslaan wordt in zijn geheel vernieuwd. De bestrating inclusief fundering wordt in de gehele weg van eigendomsgrens tot eigendomsgrens vernieuwd.

In de nieuwe situatie komen er gescheiden rijbanen voor gemotoriseerd verkeer. De in zwart asfalt uitgevoerde en 3 meter brede rijstroken worden gescheiden door een overrijdbare holle watergoot die via putten afvoert op een nieuw gescheiden rioolsysteem.
In beide rijrichtingen worden aansluitend aan de rijstroken rode fietsstroken aangelegd van 2 meter breed.
Er wordt geen geluid reducerend asfalt toegepast omdat dit minder sterk is dan andere asfaltsoorten. En met name bij de verkeerslichten wordt het asfalt zwaar belast door afremmend en optrekkend verkeer.

Afwatering regenwater

Trottoirs, parkeerstroken, fietsstroken en de rijweg wateren zoveel mogelijk af op de regenwatergoot in het midden van de weg. Die weg krijgt daarom een omgekeerd dakprofiel. Bij forse regenbuien ontstaat hierdoor minder snel wateroverlast omdat meer water op straat opgevangen kan worden en minder water via het vuilwaterriool afgevoerd wordt.
Het regenwater wordt afgevoerd naar twee regenwaterbuffers beneden aan de Welterlaan.

Parkeerhavens, aansluitingen fietsverkeer & trottoirs

De parkeerhavens van 2,25 meter breed worden uitgevoerd in betonstraatstenen, de parkeervakken ter hoogte van Welterlaan 6-8 worden 2,5 meter breed uitgevoerd.
De aansluitingen voor het fietsverkeer op het kruispunt Bekkerweg-Burgemeester Gijzelslaan worden geoptimaliseerd. In de nieuwe situatie komt er een aparte verkeersregeling voor de linksaf slaande fietsers.
Trottoirs in variabele breedte worden uitgevoerd in grijze tegels.

Beplanting & verlichting

De bomen binnen het werkgebied in de Welterlaan blijven gehandhaafd.
De openbare verlichting blijft staan, uitgezonderd lichtmasten die verplaatst moeten worden vanwege het gewijzigd wegprofiel.

Werkzaamheden Benzenraderweg

In de Benzenraderweg wordt de bestrating vernieuwd tussen de Bekkerweg en de Burgemeester Gijzelslaan. Eén zogenaamde ‘overlastboom’ wordt verwijderd, ter hoogte van Benzenraderweg 8. De boomspiegels van alle bomen worden aangepast. In de nieuwe situatie blijft de verkeerssituatie ongewijzigd.

Er wordt aangebracht:

  • 1 rijbaan voor het gemotoriseerde eenrichtingsverkeer van in totaal 3 meter breed uitgevoerd in zwart asfalt;
  • 1 fietsstrook van in totaal 2 meter breed uitgevoerd in rood asfalt;
  • de kolken die achterin de parkeerstroken staan worden verplaatst naar de kant van de rijweg en fietsstrook zodat de kolken beter gereinigd kunnen worden;
  • parkeerhavens van 2 meter breed uitgevoerd in betonstraatstenen;
  • de trottoirs aan beide kanten worden vernieuwd;
  • één overlastboom wordt gekapt (deze boom wordt niet gecompenseerd); van de overige bomen worden de boomspiegels aangepast waardoor de wortelopdruk wordt verminderd;
  • de openbare verlichting blijft staan, uitgezonderd lichtmasten die verplaatst moeten worden vanwege gewijzigd wegprofiel.
  • werkzaamheden aan kabels en leidingen: momenteel wordt nog onderzocht òf en zo ja welke werkzaamheden er moeten gebeuren aan de kabels en leidingen.

Vooropname van panden

In verband met de werkzaamheden laat de gemeente Heerlen een vooropname van de panden uitvoeren waarbij eventuele bestaande gebreken of schade vastgelegd worden voordat de werkzaamheden starten. Dit om achteraf te kunnen beoordelen of gebreken/schades aan panden veroorzaakt zijn door de werkzaamheden.

Wanneer worden de werkzaamheden uitgevoerd?

Op dit moment worden de voorbereidingswerkzaamheden uitgevoerd. Het streven is om in augustus 2017 de tekeningen en bijbehorende omschrijvingen van de werkzaamheden klaar te hebben.
In januari 2018 wordt bekend welke aannemer de werkzaamheden gaat uitvoeren, waarna in maart 2018 gestart kan worden met de uitvoering.

De verwachting is dat de uitvoering van het project tussen de 10 en 12 maanden gaat duren.

Klik hier voor de overzichtstekening.